Gå direkt till textinnehållet

Grundarna tar över Vision

Peppe Engberg, Pontus Forsström och Bengt Uggla tar över förlusttyngda Vision från Spray. Affären finansieras genom att grundarna säljer sina aktieinnehav i moderbolaget Interaktiv Tid till Spray.(uppdaterad)

Som Dagens Media kunde rapportera i morse har Visions ägare sammanträtt under

förmiddagen, ett möte som alltså resulterade i att Visions grundare tar över

tidningen från huvudägaren Spray.

- Det känns otroligt kul. Både vår och Sprays verksamhet kommer att må bra av

den här affären, säger Pontus Forsström.

Affärskonstruktionen innebär att grundarna finansierar köpet av Vision genom

att sälja sina aktieinnehav i Interaktiv Tid till Spray. Genom affären, som

enligt köparna inbringar "ett antal miljoner kronor", är finansieringen säkrad

"en bra bit in på nästa år", enligt Pontus Forsström. Enligt uppgift till

Dagens Media har dock Spray förhandlat sig till del i framtida vinster. Spray

ska också ha rätt att ta del av pengarna från vidareförsäljningar av

aktieinnehavet i Vision.

Hur stora blir era respektive ägarandelar?

- En tredjedel var.

Kommer ni att ha samma funktioner på företaget fortsättningsvis?

- Det blir inga stora förändringar.

Vem blir vd?

- Det är faktiskt inte helt klart än.

I pressmeddelandet uppger ni att ni tror på lönsamhet till hösten. Hur ska det

gå till?

- Vi tror inte att vi ska bli lönsamma, vi vet att vi ska bli lönsamma. Vi har

genomfört ett stort sparpaket som får full effekt i augusti-september. Vi är

inte riskkapitalfinansierade utan driver en sund affärsverksamhet som omsätter

mycket pengar.

Räknar du med ett uppsving i annonskonjunkturen till hösten?

- Nej, jag tror att det kommer att bli sämre för marknaden som helhet.

Men du räknar med att ni blir lönsamma ändå?

- Ja.

Får all personal vara kvar på tidningen?

- Ja. Vi kommer att vara 17-18 stycken totalt, varav 10-12 reportrar och resten

på sälj och marknad.

Är några redaktionella förändringar att vänta?

- Nej, vi fortsätter som vi har gjort hittills. Vår nyckel till framgång är att

höras och synas mycket och det kommer vi att göra. Vision är redan idag ett

väldigt starkt varumärke.

Er bemanning har minskat ordentligt under våren. Klarar ni av att vara så breda

även i fortsättningen?

- Ja, det kommer vi att fixa. Vi har ingen bevakningsplikt inom något område,

men vi tänker fortsätta skriva om många olika saker.

De övriga dotterbolagen i Interaktiv Tid, Agent 25 och Sime, berörs inte av

affären. Robert Tinterov kvarstår som vd på Interaktiv Tid och blir alltså inte

vd på Vision.

Björn Hedensjö

Publicerad 2001-07-30 10.10Uppdaterad 2015-12-06 17.22

Dela artikeln: