Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Grundare lämnar FöräldraNätet

Publicerad: 10 December 2001, 11:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Peder Finnsiö, grundare av och vd för sajten FöräldraNätet, lämnar företaget. I mars sålde grundarna Peder Finnsiö och Anna Toss sin återstående ägarandel till medieföretaget Acti. Nu känner Peder Finnsiö att han är klar med projektet.


- Det är klart att det inte är samma sak att vara vd i ett företag som jag inte

har något ägande i. Men min del i FöräldraNätet har varit att bygga upp och

utveckla verksamheten. Nu, när det är klart, känns det som ett naturligt steg

att sluta, säger Peder Finnsiö.

Sajten FöräldraNätet och tidningen Föräldraguiden ägdes tidigare av Spray och

grundarna Anna Toss och Peder Finnsiö samt Radio Q. Vid Lycos köp av Spray

hösten 2000 meddelade dock Lycos att de ville dra sig ur, vilket gav

FöräldraNätet ekonomiska svårigheter. I mars i år köpte medieföretaget Acti

sajten och den tillhörande papperstidningen.

Actis köp blev också startskottet för ett större samarbete mellan FöräldraNätet

och företagen Procter & Gamble och TryggHansa. Samarbetet innebär bland annat

att tidningen, som bytt namn till FörldraNätet, kommer ut med fyra utgåvor per

år istället för två. Med tidningen följer också en bilaga anpassad efter

mottagarens barns ålder.

Vid årsskiftet lanseras också en ny version av sajten. Sajten blir mer inriktad

på communities. Efter årsskiftet införs dessutom betalsystem för att få upp

lönsamhet. Tanken är att medlemmar, vars totala antal idag är 60.000, ska

betala 200 kronor var per år för att komma åt interaktiva delar, som

communities, olika verktyg och fråga/svar-avdelningen.

- Vi siktar på minst 20.000 betalande och att 10.000 av dem ska komma in under

februari. Vi undersökte betalningsviljan bland våra medlemmar för ett år sedan

och den var förhållandevis god, säger Peder Finnsiö.

Peder Finnsiö själv slutar vid årsskiftet. Vad han ska göra efter en planerad

semester är inte klart.

- Jag har ett par idéer, säger han.

Efterträdare på vd-posten är Monika Grahn som närmast kommer från

nätsäljbolaget 24/7 där hon varit verksam som försäljningschef.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.