söndag2 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Grow anklagas för plagiat

Publicerad: 10 september 2008, 07:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41

Norska postens nya logga är ett rent plagiat och borde dras tillbaka. Det hävdar norska varumärkesexperter.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


En del i norska postens nya varumärkesplattform, som kostar bolaget 300 miljoner kronor, är en ny logotype. Loggan, som är ett slags stiliserat posthorn, har tagits fram av svenska Grow.

Nu får den skarp kritik i norsk press.

- Postens logga är ett rent plagiat, säger varumärkesexperten Christian Sinding på Brand Consulting till DN.no, och fortsätter:

- Här är det tydligt att designbyrån Grow inte har gjort jobbet bra nog. Posten måste stoppa loggan omedelbart, få pengarna tillbaka från byrån och dra detta ett varv till för att få en ny logga.

Det är London Clearing House blåvita logotype som Christian Sinding tycker att Grow har plagierat.

Grows kreative chef Ulf Sandberg tar dock inte åt sig av kritiken.

- Det här känner jag mig väldigt trygg i. Postens nya design består av symboler, logotyper och text, och ska ses som en helhet. Logotypen har sin utgångspunkt i en stiliserad av det gamla posthornet. Vi har inte sett London Clearing House's logga för än nu, säger han till DN.no.

Norska postens presschef Kjell S Rakkenes säger att bolaget inte tänker vidta några åtgärder i nuläget.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev