Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Grönköpings-Veckoblads chefredaktör död

Olov Norbrink, chefredaktör för Grönköpings-Veckoblad, har avlidit i en hjärtattack. "Det är oerhört sorgligt, han var bara 42 år gammal", säger Kristoffer Lind, på förlaget Lind & Co, till Dagens Media.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Juni 2008, 11:16
Uppdaterad: 06 December 2015, 16:46

Olov Norbrink, tidigare riksdagsstenograf, tillträdde 2006 som chefredaktör för Grönköpings-Veckoblad, efter Erik Blix. Han lyckades vända tidningens vikande upplaga och blev mycket uppskattad för sin vassa satir och humor.

I måndags avled Olov Norbrink i en hjärtattack, två dagar efter att han gjort klart sista numret före sommaruppehållet.

- Han fick en hjärtattack när han var på Konsum. Vi tror fortfarande inte riktigt att det är sant, säger Kristoffer Lind på Lind & Co, som ger ut Grönköpings-Veckoblad.

Kristoffer Lind konstaterar att Sverige har förlorat en av Sveriges skickligaste satiriker, samtidigt som Grönköpings-Veckoblad och Lind & Co har förlorat en god vän och medarbetare.

- Som person var Olov oerhört snäll och vänlig. Men som skribent var han elak, fräck och rolig. Han var idealisk för Grönköping, för han hade en väldig språk- och stilkänsla, som är ovanlig, samtidigt som han var den absolut roligaste satirikern. Just den kombinationen är ovanlig.

Kristoffer Lind har ännu inte hunnit fundera över vem som kan tänkas ta över Grönköpings-Veckoblad efter Olov Norbrink.

- Vi är mycket bekymrade, för Olov var också förnyaren. Övriga medarbetare är mycket duktiga, men de är oftast också lite äldre. Olov var den näst yngste skribenten med sina 42 år. Vi har gott om duktiga medarbetare men en ny redaktör är inte så lätt att hitta.

Olov Norbrink lämnar efter sig sin mor och far, samt tre syskon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.