Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Grolsch gatufest till Göteborg

Publicerad: 7 Augusti 2008, 04:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Förra årets samlades runt 5.000 klubbkids på Götgatsbacken i Stockholm för Grolsch block party. I år är även göteborgarna inbjudna till festen.


Den 15 augusti är det dags för den andra upplagan av Grolsch Block Party. Mikael Magnusson, marknadschef på det holländska ölets distributör Galatea, beskriver den första minifestivalen som väldigt lyckad.

- Vi var jättenöjda med innehållet, stämningen och storleken förra året. Vi ska försöka göra en lika bra fest den här gången, säger han.

Ett flertal aktörer inom den alternativa musik- och klubbscenen, som skivbolagen La Vida Locash och Hybris, har bjudits in. De får ansvara för en egen bar eller scen, med djs eller live-framträdanden. Dessutom visar Galleri Jonas Kleerup visuell rörlig på gatan och inne på barerna.

Vad betyder festen för Grolsch del?

- Vi har en ödmjuk inställning och försöker snarare ge tillbaka till vår målgrupp än att dra nytta. Det är helt ärligt så, säger Mikael Magnusson.

Men vilka som ingår i Grolsch primära målgrupp vill han inte avslöja, "av konkurrensskäl".

- Men det är väl ganska uppenbart med tanke på våra mediepartners, säger han.

I år samarbetar Grolsch med hipstertidningen Vice, kreddmagasinet Rodeo, Metro, musiksajten Digfi.se, Myspace och musikbloggen Discobelle.

En vecka senare får även festsugna göteborgare tillfälle att gnida axlarna mot varandra till tonerna av alternativ musik.

- Förra året gjorde vi en turné genom Sverige med utvalda delar från Stockholmsfesten. I år gör vi allt dubbelt så stort och lägger hälften i Göteborg. Förhoppningsvis kan det spridas till fler städer nästa år, säger Mikael Magnusson.

Hur mycket kostar kalaset för Grolsch?

- Det tänker jag inte berätta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.