Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

GRN utreder TV4-program

Publicerad: 23 Januari 2009, 05:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

TV4:s program Semestersvenkar har anmälts till Granskningsnämnden. Anmälaren anser att programmet ger smygreklam åt Fritidsresor, något som strider mot GRN:s regler. "Vi ska titta på det här", säger Lottie-Ann Lindström, verksjurist på GRN.


TV4 visar just nu programmet Semestersvenskar, som följer ett antal reseledare från Fritidsresor. Fritidsresor har int velat berätta hur uppgörelsen med TV4 ser ut.

- Den delen kommenterar vi aldrig, det är mellan oss och produktionsbolaget, säger Niklas Zhovnartsuk, marknadschef på resebolaget.

Enligt Niklas Zhovnartsuk har man dock fört "diskussioner med TV4 om hur man kan göra ett reseprogram i ny form" och fastnat för Semestersvenskars upplägg.

Att det är just Fritidsresor som reseledarna kommer från är svårt att missa om man tittar på programmet. Det tycker i alla fall en tittare, som anmält det till Granskningsnämden.

"Hela detta program var en enda stor reklamfilm för Fritidsresors Thailandsresor. Den blå färgen - som är företagets signum - dominerade helt och Fritidsresors logga exponerades flera gånger… Om entimmeslånga reklamspottar blir tillåtna kan det knappast längre vara attraktivt för företag att köpa sändningstid för 30 sekunders reklamfilmer", skriver anmälaren.

Anmälan togs emot den 15 januari, så myndigheten har inte hunnit besluta någonting, säger Lottie-Ann Lindström, verksjurist på GRN. Det finns ingen generell policy för annonsörfinansierade program, säger hon.

Förra året anmäldes Kaffets Värld, den miniserie i TV4 som sponsrades av kaffetillverkaren Zoegas.

- Där friade vi programmet eftersom det inte innehöll någonting som kunde kopplas till Zoegas, säger Lottie-Ann Lindström.

Men i Semestersvenskars fall gör det ju det?

- Det beror på hur de gör det. Visst får Fritidsresor sponsra ett reseprogram, men det får inte förekomma smygreklam i programmet.

Fritidsresor har tidigare figuerat i ett program som fällts av GRN, SVT:s Karamelli. I ett inslag åkte en barnreporter på semester till Kanarieöarna och researrangörens semesteranläggning Bahia Feliz Blue Village. Där talade reportern väl om anläggningen och varumärket zoomades in. Det kostade SVT 50.000 kronor.

På TV4 går också Made in Sweden, ett program som finansieras av Tele2. Inga anmälningar har kommit in mot det programmet. Inte heller har GRN fått in anmälningar mot Nyhetsmorgon, vars inslag har sponsrats av Volvo och Vattenfall. Program som går i SBS och MTG:s kanaler sänds från Storbritannien och faller inte under GRN:s regelverk.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.