Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gringos Zebra ska lära företag snacka mångkulturellt

Publicerad: 24 Januari 2007, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Företagsgruppen Latifeh, som bland annat ger ut tidningen Gringo har startat projektet Zebra som ska lära företagen att kommunicera ute i miljonprogramsområdena.


"Zebra ska hjälpa företag att nå svenska blattar", skriver Latifeh i sitt pressmeddelande men företagets vd, Carlos Rojas, förtydligar snabbt att kulturella skillnader inte behöver inbegripa invandrare.

- Det kan handla om norrlänningar lika gärna som kurder. Vad vi vill sätta fingret på är att det bor en miljon människor i miljonprogrammet som har växt upp med en helt annan bild av Sverige än vdarna ute i landet. Men företagen fortsätter att rikta all sin kommunikation till medelsvensson.

Han säger att företagen präglas av normer och av det som sitter i väggarna och ibland behöver hjälp med att förändra sina tankebanor. Det är där Zebra kommer in i bilden.

- Vi erbjuder bland annat företagen en tvådagarsutbildning i interkulturell kommunikation. Det betyder i princip att man ska lära sig skicka och uppfatta signaler rätt med folk som inte delar ens kultur. Företagen har vetskap om det här men de nöjer sig med att annonsera i Gringo istället för att skaffa sig en djupare förståelse.

Enligt en rapport utförd av Veritas Communication, beställd av Timbro uppgår köpkraften bland svenskar födda utomlands till 206 miljarder kronor. Och 80-talisterna som bor i miljonprogrammen har mer pengar över varje månad än några andra i ålderskullen, 2789 kronor.

- År 2040 kommer en majoritet av svenskarna ha utländsk bakgrund. Det är dags att företagen vaknar upp för det är en enorm marknad där ute som de missar, säger Carlos Rojas.

Två personer jobbar heltid med Zebra. Utbildningschef Elaine Bergqvist och utbildningskonsulten Carl Sahlin.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.