Gå direkt till textinnehållet

Gringo lägger ner tidningen - satsar på webben

Gringo lägger ner månadsmagasinet för att istället lägga krutet på webben. "Nu är Gringo tillbaka på kartan och då vill vi inte bara påverka debatten utan leda den", säger chefredaktören Federico Rodriguez Moreno. Samtidigt återvänder grundarna som bloggare.

Gringo har under 2008 kommit ut med ett magasin en gång i månaden och har dessutom haft ett samarbete med Skånska Dagbladet, som har publicerat Gringo-material varje vecka.

- Vi har i mångt och mycket varit en Skåneprodukt även om vi haft prenumeranter i Stockholm och Göteborg. Nu blir vi rikstäckande, säger Federico Rodriguez Moreno.

Det redaktionella materialet från Gringo flyttar nu ut på Gringo.se, som nu ska uppdateras flera gånger per dag. Det blir bland annat tv med SR:s Martin Betancourt, nedräkning till Superettanmatchen mellan Assyriska FF och Syrianska FC.

Samtidigt introduceras fyra bloggar när sajten har nypremiär, den 10 februari. Den ena bloggen ska skrivas av hiphop-artisten Promoe. Dessutom gör grundarna Zanyar Adami och Carlos Ejemyr Rojas comeback med en debattblogg, där även Nabila Abdul Fattah medverkar. Det blir även en Rosengårdblogg, skriven av ett antal boende i Rosengård, samt en blogg om islam, Mellanöstern och muslimers situation. Den skrivs av skribenten och debattören Mohammed Omar, och dessutom tillkommer 3-4 personer.

- Den kommer att vara unik och bli ledande när det gäller diskussionen om islam. Den är till för svenska muslimer som vill diskutera de här ämnena, säger Federico Rodriguez Moreno.

Federico Rodriguez Moreno tror att Gringo.se kan nå cirka 20.000 unika besökare i veckan.

- Jag tror inte det blir svårt att nå det målet, men sedan vill vi växa.

Samarbetet med Skånskan upphör dock inte helt. Federico Rodriguez Moreno kommer att skriva krönikor i tidningen varje vecka och de två sajterna ska knytas ihop.

På sikt ska även Gringo Grande återuppstå. När och hur ofta den ska komma ut är dock inte klart.

- Min förhoppning är att Gringo.se blir en sajt som läsarna har kontakt med dagligen.

Gringos målgrupp är 18-30 år.

Madeleine Nilsson

Publicerad 2009-02-02 13.31Uppdaterad 2015-12-06 16.23

Dela artikeln: