Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gringo gör comeback - med färre blattar och svennar

Publicerad: 22 Februari 2008, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

I slutet av mars är det nypremiär för tidningen Gringo, som flyttat till Skåne. Den nye chefredaktören vill göra ett vuxnare och mognare magasin. - Det blir inte lika mycket blatte och svenne, säger chefredaktör Federico Rodriguez Moreno.


Gringo startade som gratistidning i Metro 2004 under Zanyar Adamis ledning. Den fick Stora Journalistpriset 2005 men blev också anklagad för att cementera fördomar mellan svenskar och invandrare.

Gringos förlag Latifeh har nu gått i konkurs och Zanyar Adami har lämnat tidningen. Nu gör den dock comeback, som gratisutdelad månadstidning och dagligt uppdaterad sajt. Federico Rodriguez Moreno är chefredaktör och den enda fast anställde. Upplagan ska ligga på 25.000 exemplar.

Tidningarna ska finnas i ställ på till exempel caféer i framför allt Malmöregionen men även Stockholm och Göteborg. Man ska också kunna prenumerera på magasinet. Varje vecka producerar Gringo-redaktionen två sidor till Skånskan, som har förbundit sig att finansiera Gringo i tre år.

Exempel på annonsörer är fondbolag och högskolor.

- Men vi det finns också många företag som vill nå nya målgrupper genom oss, säger han.

Han säger att han vill prioritera grävande journalistik, med förorten i fokus.

- Vi ska våga vara kritiska. Vi riktar oss till en äldre målgrupp nu, kanske i åldern 17 till 35. Vi kommer att behålla humorn men inte bara ta upp saker runt etnicitet. Det blir inte lika mycket blatte och svenne.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.