Nyheter
Greenpeace massanmäler miljöreklam för bilar
Publicerad: 24 september 2008, 08:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Miljöorganisationen Greenpeace tycker att bland annat Volvo och Saab använder vilseledande miljöargument i sin reklam. Därför har de anmält 25 billtillverkare till Konsumentverket.
Enligt Greenpeace har tidigare domar och förelägganden gjort klart att generella miljöpåståenden i bilreklam är förbjudet.
Att bilar ändå marknadsförs med formuleringar som "miljökämpe", "miljösnäll" och "miljövänlig", har fått miljöorganisationen att anmäla 25 internationella biltillverkare till Konsumentverket.
Ett axplock av de anmälda annonserna. FOTO: Greenpeace. I sin anmälan, som Greenpeace har lagt ut på sin hemsida, har de samlat ett axplock reklam som innehåller, vad de anser vara, otillåtna och vilseledande formuleringar om bilarnas miljöpåverkan.
Några fraser som Greeapeace har reagerat på är till exempel "Låt din nästa tjänstebil samarbeta med naturen", från Volvo och "Turboladdad naturkraft över hela sortimentet", samt "Du bidrar också till en bättre miljö eftersom din bil släpper ut mindre koldioxid", från Saab.
Greenpeace vill att Konsumentverket ska ta ett samlat grepp kring frågan om generella miljöpåståenden vid marknadsföring av personbilar, för att stoppa sådan marknadsföring.
Greenpeace uppmanar även Konsumentverket att samarbeta med Marknadsdomstolen för att få bukt med detta.
Här är samtliga företag som Greepeace har anmält för vilseledande och otillbörlig marknadsföring:
Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Citroën, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia Motors, Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Toyota, Volkswagen och Volvo.
Dagens Media har sökt Volvos reklamchef Bengt Junemo, samt Saabs ägare Genaral Motors nordiska marknadsdirektör Patrik Riese för en kommentar.