Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Great Works startar pr-byrå

Publicerad: 9 Januari 2009, 04:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Great Works erbjuder sina kunder pr-tjänster. Webbyråns USA-chef Fredrik Carlström hoppas att affärsområdet ska stå för 25-30 procent av byråintäkten i framtiden.


I slutet av förra året anställde Great Works två personer med bakgrund i pr-branschen. De leder nu en avdelning på totalt sex personer, med bas i New York. Området kallas Great Works PR and Activations.

- Alla kontor ska kunna ta del av pr-erbjudandet, det är en global satsning. Ett par av våra svenska kunder har redan köpt det här erbjudandet från oss och jag vet att även några spanska kunder är på gång. Vi har bland annat tagit över Absoluts online-pr, säger Fredric Carlström.

Varför pr?

- Mycket av det vi gör är saker vi inte köper media för, som Absolut machines. Om en traditionell reklambyrås arbete är klart när annonsen är gjord har vi bara kommit halvvägs, vi ser till att projekten sprids, säger Fredrik Carlström.

Great Works har också börjat jobba med branded entertainment och har bland annat rekryterat folk från filmbranschen.

- Vi håller just nu på med en filmserie för en kund, men jag kan inte berätta vilken, säger Fredric Carlström, som själv har en bakgrund som filmproducent.

- Fördelen med att ha tydligt definierade affärsområden är att vissa kunder inte känner att de behöver allt vi kan erbjuda och då kan köpa specifika tjänster, och sedan utöka efter behov, fortsätter han.

Hur stort blir affärsområdet pr tror du?

- Jag har ingen siffra men inom ett par års tid tror jag att 25-30 procent av vår byråintäkt på det här kontoret kommer från pr.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.