Nyheter
Great Works gör global kampanj åt EF
Publicerad: 9 september 2008, 11:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Med ett språktest som går ut på att flirta vill språkresearrangören EF locka ungdomar till sina resor. Den globala nätkampanjen är framtagen av Great Works.
Kampanjen går under namnet Confidence test och har nyligen gått upp i Sverige. Det är den första kampanjen som Great Works gör för EF.
Genom att sprida kampanjen på communitys och via bloggar ska ungdomar lockas till att testa sina kunskaper i engelska.
- Det var viktigt att träffa rätt i målgruppen så istället för att göra rena annonser ville vi aktivera och engagera dem. Kan man ett språk så klarar man sig bättre i världen och man blir en mer självsäker individ, säger Fredrik Bergström, kundansvarig projektledare på Great Works.
Språktestet går ut på att konstruera meningar på engelska och på så sätt flirta med en tjej eller kille. Besökarens meningar testas sedan direkt på sajten på en förinspelad tjej eller kille.
- Beroende på vilka ord spelaren sätter ihop får man olika svar. Vi har spelat in hundratals olika klipp så att det blir mer av en livekänsla. Olika ordkombinationer ger olika svar och killen eller tjejen kan exempelvis bli sur om man säger något dumt.
Normalt brukar EF främst marknadsföra sig i skolor.
- I skolorna når vi vår målgrupp, men vi inser också att de spenderar mycket tid online, säger Therese Agerberth, ansvarig för EFs nätkommunikation.
Kampanjsajten hittar du här.