Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gratistidningar och Internet vinnarna 1999

Publicerad: 16 Februari 2000, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Traditionella medier ökade svagt med 1,2 procent till totalt 15 miljarder kronor i sålt reklamutrymme under 1999. Gratistidningar och framförallt Internet ökade medan dagspress sänkte tillväxten.


Internet ökade med hela 134 procent och gratistidningarna ökade försäljningen

med 15 procent jämfört med 1998, enligt nettosiffror från IRM, Institutet för

reklam och mediestatistik. Båda dessa icke-traditionella medier säljer dock

totalt för ganska små belopp, Internet kom upp i 484 miljoner kronor och

gratistidningarna hamnade på 578 miljoner kronor.

Storstadspressen backade 3 procent till 3.955 miljoner kronor, ett

försäljningstapp på 120 miljoner kronor. TV4, Kanal 5 och TV3 kom tillsammans

upp i 3.088 miljoner kronor, en ökning på 6 procent.

Under det fjärde kvartalet 1999 återhämtade sig kvällspressen något och backade

med en halv procent jämfört med -9,9 procent under helåret.

Även radio och utomhus gick fram med 16 respektive 13 procent.

Här följer alla siffror för hela och fjärde kvartalet 1999. Totalt steg

reklaminvesteringarna i traditionella medier med 3,4 procent, alltså var

tillväxten för perioden högre än helårets 1,2 procent.

Helåret 1999 i miljoner kronor (förändring i procent)

Traditionella medier:

Storstadspress 3.955 (-3,2)

Landsortspress 4.137 (0,8)

Kvällspress 672 (-9,9)

Populärpress 603 (4,3)

Fackpress 1.176 (2,9)

TV (TV3, TV4 Kanal 5) 3.088 (6,1)

Text-TV 82 (-2,6)

Utomhus 695 (6,8)

Bio 71 (-5,0)

Radio 555 (7,3)

Totalt traditionella medier 15.034 (1,2)

Icke traditionella medier:

Internet 484 (134)

Oadresserad DR (ej Citymail) 210 (2,9)

Adresserad DR (ej Citymail) 662 (3,4)

Gratistidningar 578 (14,9)

Annonsblad 142 (3,8)

Fjärde kvartalet 1999 i miljoner kronor (förändring i procent)

Traditionella medier:

Storstadspress 1.118 (-3,2)

Landsortspress 1.205 (2,6)

Kvällspress 202 (-0,5)

Populärpress 177 (9,5)

Fackpress 2 333 6,5 1 176 2,9

TV (TV3, TV4, Kanal5) 991 (6,7)

Text-TV 22

Utomhus 181 (13,4)

Bio 26 (-13,6)

Radio 177 (16,1)

Totalt traditionella medier 4 432 (3,4)

Icke traditionella medier:

Internet 178 (134)

Oadresserad DR (Ej Citymail) 362 (8,2)

Adresserad DR (Ej Citymail) 447 (8,0)

Gratistidningar 186 (25,5)

Annonsblad 52 (5,3)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.