Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gratis medieköp när Vattenfestivalen värvar besökare

Publicerad: 4 Juni 1999, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Bytesaffärerna är omfattande när Stockholmsevangemanget Vattenfestivalen drar igång årets tunga kampanj. MTG-medierna TV3, ZTV, Rix FM, Power och Metro samt DN, SVD, Aftonbladet, Dagens Industri och Finanstidningen bjuder på gratis annonsutrymme i utbyte mot biljetter och sponsorskap.


- Vi har i princip inga pengar för marknadsföring, så vi måste lösa det via

samarbeten och då är vårt varumärke vår styrka, säger Göran Guggenheimer,

marknadschef på Vattenfestivalen.

Annonseringen i pressen har redan startat och det handlar förutom Metro om

annonser i Dagens Nyheter, som är festivalens officiella tidning, Svenska

Dagbladet och Aftonbladet.

- Allt bygger på olika samarbetsavtal. Aftonbladet, till exempel, får

Vattenpass, hur många vill jag inte säga. Övrig exponering för deras del är

inte klar än och jag vill inte gå in på de övriga samarbetena i detalj, säger

Göran Guggenheimer.

Även affärstidningarna Dagens Industri och Finanstidningen idkar utbyte med

festivalen.

- Vattenpasset är vår största enskilda inkomstkälla och vi riktar oss till både

allmänhet och företag. Företag köper mycket Vattenpass, därav samarbetena med

Dagens Industri och Finanstidningen.

På lördag den femte juni börjar TV-filmerna i TV3 och veckan därefter följs

TV-reklamen upp med inslag i reklamradion. Och MTG, som alltså står för den

största delen av marknadsföringen av festivalen, går förstås inte lottlösa ur

samarbetet.

- Det är ett givande och ett tagande. Rix FM får en stor exponering i

Kungsträdgården under hela festivalen där de presenterar sitt radionätverk.

Dessutom är TV3 och Rix FM Vattenfestivalens officiella TV- och radiostation.

Bytesaffärerna med MTG omfattar 300 fasta spottar i TV3 och 200 i Rix

FM-nätverket, dessutom sänds ytterligare reklaminslag i mån av utrymme.

Kampanjen, som har ungefär samma omfång som tidigare år, koncentreras till juni

och augusti.

Tia Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.