Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Grand Prix till Vizeum

Publicerad: 6 maj 2009, 14:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Det blev Vizeum och kunden Svensk Biblioteksförening som tog hem Stockholm Media Awards pris "Årets Kampanj".


Årets kampanj "belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar".

I år tog alltså Vizeum och Svensk Biblioteksförening hem priset, för kampanjen "Library Lovers". Motiveringen lyder:

"Att driva opinion i maktens korridorer brukar alltid vara ett diskret arbete - genom samtal person till person, och skickligt placerade debattartiklar, försöker man påverka den politiska agendan. Men när man vänder på logiken, och ställer sig högljutt mitt på scenen, ja då tänker man tvärtom: den stora allmänheten ska känna till vad man vill och vad man kämpar för, och trycka på den lilla primärmålgruppen som just här bara är tre personer. Tvärtom funkar. Om inte alla gör tvärtom. Det går att göra PR på köpt reklamplats. Vi blev inspirerade av ett sant kreativt medietänkande, och påminda om vikten av en riktigt duktig mediebyrå."

Scream och Dagens Nyheters kampanj "På Stan i tre kanaler" belönades med ett guld. Mindshare och Unilever tog hem silvret för kampanjen "Dove Go Fresh".

Övriga nominerade var (annonsör, kampanj, byrå)Arla Food, Arlakökets kokbok - iPhone-applikation, Carat och Marvellousmobile

Chiquita, Lanseringskampanj för Chiquita Smoothie, Initiative Universal Media,

Dressman, Dressman studentkostymer (lokal kampanj i Stockholm), Bizkit/ Bizkit Patrol

Statoil, Kaffejakten, Initiative Universal Media

Jury för Årets Kampanj 2009Katarina Jerndahl, Electrolux - juryordförandePeter Callius, SIFO Research International Sweden ABKristina Carlsson, Mediaedge:ciaUrban Hilding, Initiative Universal MediaBeatrice Lindvall, Procter & GambleStaffan Slörner, FörsvarsmaktenPetra Stenqvist, SyrupHans Sydow, Saatchi & SaatchiJohnnie Åkerström, Bizkit

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.