Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Goss och ANR kammade hem flest guldlådor

Publicerad: 18 November 2008, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

ANR BBDO och Goss hämtade hem två guldlådor var i Postens direktreklamtävling Guldlådan. Konkurrensen i tävlingen var större än någonsin med 208 bidrag och 55 deltagande byråer.


- Jag tycker att det blir bättre och bättre kvalitet för varje år i de här tävlingarna. Rekordet i antalet tävlande byråer visar att intresset för att göra bra direktreklam och tävla växer, säger Mikael von Ekensteen, chef direktreklam Posten.

Södra Teatern i Stockholm var fullsatt igår kväll när priserna delades ut i sju kategorier. Reklambyråerna Goss och ANR stack ut med två guldlådor vardera. Goss vann i kategorierna Kreativitet B2C och Effekt B2C, med dr-kampanjen Åter avsändaren för Göteborgs Räddningsmission, som också fick pris i Cannes i år.

ANR, som hade flest nomineringar inför tävlingen, kammade hem två priser för Kreativitet B2B och Effekt B2B, med kampanjerna Prova vår nya kniv och The Colour Revolution.

- Fördelen med direktreklam är möjligheten att kombinera selektivitet med kreativa möjligheter som applerar till flera sinnen genom materialval, säger Mikael von Ekensteen.

Här är vinnarlistan:

REKLAMSKOLOR (5 nominerade)Kampanj: Det enda som saknasReklamskola: Berghs School of CommunicationUppdragsgivare: Morsor & Farsor på stanMotivering: Vinnarna av guld i kategorin Reklamskolor har bemästrat den ädla konsten att väcka intresse genom DR på ett relevant och respektfullt sätt. Med utgångspunkt i en för varumärket välkänd ikon, har de skapat en tydlig, välskriven och elegant kommunikation som uppfyller briefens alla krav på strategi, kreativitet och genomförbarhet. Av med hatten - och på med jackan! - för Axel Lindgren, Gustav Johansson och Daniel Adams Ray från Berghs School of Communication.

KREATIVITET B2B (5 nominerade)Kampanj: Prova vår nya knivByrå: ANR BBDOUppdragsgivare: J.A. Sundqvist ABArbetsgrupp: Anders Wallin, Rosita Johnsson, Andreas Larsson, Niclas Hallgren, Lisa WadellMotivering: Ibland är det bästa sättet att väcka uppmärksamhet att utelämna det man vill belysa.Det här är inget annat än knivskarpt.

KREATIVITET B2C (5 nominerade)Kampanj: Åter avsändarenByrå: GossUppdragsgivare: Göteborgs RäddningsmissionArbetsgrupp: Stig Lundstedt, Johan Good, Fredrik Toreskog, Gunnar Skarland, Mattias Frendberg, Mimmi Andersson, Albin Larsson, Jan Eneroth, Elisabeth Berlander, Ulrika Good, Micke Schultz, Lena Kling, Anna Troglin,Monica N Persson, Malin Berggren, Lena Björklund Henriksson, Elin Andreasson, Louise Christiansson, Robert German, Anna Kling Hult, Lena EkdahlMotivering: Det enkla är ofta det svåra. Som att skicka fel för att hitta rätt.

ODR (3 nominerade)Kampanj: Gröna Lunds jubileumserbjudandeByrå: PoolUppdragsgivare: Gröna LundArbetsgrupp: Lisen Stålberg-Olmert, Kalle Andersson, Jenny Åberg Hüttner, Caroline StaedlerMotivering: Ett erbjudande i gammal stil.En obeskrivlig upplevelse konkretiserad i ett enkelt erbjudande. En idé som sprider inspiration, nostalgi och glädje. Ett fantastiskt, fabulöst ODR som levererar resultat från hallmattan till Gröna Lunds entré.

LOJALITET (4 nominerade)Kampanj: Volvo XC60 - Köpa bilen i säcken!Byrå: SmickerUppdragsgivare: VolvoArbetsgrupp: Annelie Orbe, Oscar Bengtsson, Gabriel Nilsson, Helena Friberg, Mikael Porselid, Pepe LarssonMotivering: Att bli lika vippad som en motorjournalist tillhör inte vanligheterna i bil-Sverige. Men med insikt och systematik skapas lojalitet, och med lojalitet skapas Guld.

EFFEKT B2B (3 nominerade)Kampanj: The Colour RevolutionByrå: ANR BBDOUppdragsgivare: Dupont Performance Coatings Scandinavia ABArbetsgrupp: Helena Svärd, Karin Persson, Niclas Hallgren, Anneli KjellanderMotivering: Att 100% av de inbjudna kommer är ett bra resultat.Att ytterligare 22 dyker upp kan bara leda till en sak. Guld.

EFFEKT B2C (5 nominerade)Kampanj: Åter avsändarenByrå: GossUppdragsgivare: Göteborgs RäddningsmissionArbetsgrupp: Stig Lundstedt, Johan Good, Fredrik Toreskog, Gunnar Skarland, Mattias Frendberg, Mimmi Andersson, Albin Larsson, Jan Eneroth, Elisabeth Berlander, Ulrika Good, Micke Schultz, Lena Kling, Anna Troglin,Monica N Persson, Malin Berggren, Lena Björklund Henriksson, Elin Andreasson, Louise Christiansson, Robert German, Anna Kling Hult, Lena EkdahlMotivering: Genom att låta mottagaren agera avsändare, inspireras vi av en kampanj som smart utnyttjar Postens iver att hitta rätt. För att hjälpa fler som hamnat fel.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.