Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Göran Möller: Per har haft det motigt på CIA

Publicerad: 16 September 1999, 04:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Göran Möller träder nu fram ur kulisserna för att tillsammans med Dag Ulvegärde åter ta över rodret på CIA Media Marketing efter att VD Per Möller avskedades igår. Här berättar Göran Möller sin version av händelseförloppet.


Vad är det som har hänt på CIA Media Marketing?

- Per ha valt att avgå som VD i och med att ägarna Tempus och Per inte har

varit överens.

Är inte du själv och Dag Ulvegärde delägare och sitter i styrelsen?

- Ja, och vi har enats om att Per ska avgå. Det var ett gemensamt beslut vi

tog. Per har erbjudits en annan tjänst inom koncernen.

Varför var ni inte nöjda med Per Möller?

- Ägarna vill ha en högre tillväxt. Vi är etta på marknaden och det måste vi

försvara nu när det går i motvind.

Det är väl inte kaptenens fel att det blåser motvind?

- Jo, det är kaptenen som navigerar. Han anställer folk och drar upp riktlinjer.

Per har haft det motigt. Han har kommit in samtidigt som det nya

provisionssystemet togs i bruk och han har fått koncentrera sig på fel saker.

Det har inte gått som vi har tänkt oss. Och vi måste göra någonting åt det.

Vem är det som tar över chefsrodret nu?

- Det gör jag och Dag Ulvegärde temporärt.

Flera källor säger att du helst vill styra CIA själv och inte har velat låta

Per Möller sköta företaget på eget bevåg. Är det så?

- Det får du fråga Per om. Så är det i högsta grad inte. Jag har haft en

tillbakadragen roll. Jag har en plats i styrelsen och har inget med det

operativa att göra. Sedan är det vissa kunder som har velat ha mig. Och på

sista tiden har vi haft vakanser på vissa kunduppdrag, till exempel på SAS och

H&M som jag har jobbat med.

Hur förklarar du turbulensen på CIA för kunderna?

- Vi har ju tidigare tappat kunder så någonstans är ju det här ett besked.

Någon ny VD på gång?

- Inget är klart.

Hur ska CIA:s nya VD vara beskaffad?

- Det ska vara en mediekunnig, kreativ och framtidsintrikad coach.

Vad är största utmaningen nu?

- Att få tillbaka företaget som marknadsledare även mentalt. Till omsättningen

är vi fortfarande störst.

Hur ska det gå till?

- Det ska ske genom att vi knyter ytterligare bra medarbetare till oss.

Vilka slags personer söker ni?

- Kvalificerade projektledare. Det är ju ofta de som står för kundrelationerna.

Vad är största utmaningen på två års sikt?

- Idag är CIA är Europas näst största mediebyrånätverk. Det finns planer på att

vi ska bli ett av världens största.

Hur står det till på Mediacentralen, ert bolag i Danmark? Ledningen har slutat

där nyligen för att börja på Initiative Universal?

- Det fick de hemskt gärna göra. Det rörde sig bara om administratörer som var

helt ointresanta för oss. Vi har tillsatt vår egen ledning och flyttat

huvudkontoret till Köpenhamn.

Något mer du vill säga till läsarna?

- Ja, det är mycket fokus på eländet i pressen. Det tycker jag är konstig när

vi investerar stora belopp och försöker bygga upp så mycket nytt inom Internet

och tracking-system.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.