Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Göran Åkestam: Vi är ingen spegel av konjunkturen

Publicerad: 1 Februari 2008, 12:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

När Åkestam Holsts vd Göran Åkestam summerar 2007 beräknar han att byråintäkten landar på 63 miljoner. Än har inte osäkerheten kring konjunkturen smittat av sig på annonsörernas mediebudgetar, säger han. Dessutom har byrån precis vunnit ännu en ny kund.


Efter att ha vunnit uppdragen för OLW och att relansera Carlsham har byrån nyligen slutit avtal med DN, GP och Sydsvenskans annonssamarbete CityPaketet.

Inga bokslut är klara, men Göran Åkestam räknar med att 2007 års siffror landar på ungefär samma som året före.

- Vi får en byråintäkt på runt 63 miljoner kronor och en omsättning på cirka 125 miljoner kronor, säger han.

Och om jag ringer dig om ett år och ställer samma fråga?

- Vi driver inte den här byrån med tillväxtmål, vi har inte de mätpunkterna. Vi tittar på hur kundstocken ser ut och vi har en ganska bra storlek nu. Så det ser väl likadant ut då, ungefär. Vi är tillräckligt stora för att ta hand om alla typer av uppdrag och tillräckligt små för att kunna samla ihop hela byrån på fredagarna och ta en öl.

Vad tror du om året som kommer?

- Det råder generellt en osäkerhet kring konjunkturen. Men vi påverkas inte så mycket, det har visat sig tidigare att vi inte har varit en spegel av konjunkturen.

Har den här osäkerheten smittat av sig på annonsörernas mediebudgetar än?

- Nej, inte i våra relationer. Om det nu blir någon nedgång den här gången så hoppas vi att fler företagsledningar inser att just kommunikationsfrågorna är affärskritiska i tuffare tider, det är inte där man ska börja skära.

Om de börjar skära, var drar de ner?

- Ja, de brukar skära ganska brutalt överallt. Jag hoppas att det finns en lite större medvetenhet om hur kommunikation fungerar, att uthållighet och konsekvens är viktigt annars är det lätt att skära på det man betraktar som varumärkesbyggande och behåller den taktiska delen för att rädda hem kvartalet. Men då biter man sig själv i svansen, så jag hoppas att det tar fram osthyveln och drar ned lite överallt.

Åkestam Holsts arbetsgrupp för Citypaketet. Jesper Holst (AD), Lars Holthe (AD), Hanna Björk (Copy), Axel Bringéus (Planner), Anna Nolendorfs (Produktionsledare) och Nicolas Hasselström (Projektledare).

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.