Digitalt presenteras av:

Googles nya verktyg ska mäta digital mognad

Google rullar ut nytt verktyg för att mäta digital mognad.

Foto: Flickr

Google släpper rapport som visar fördelarna med att vara "digitalt mogen" samtidigt som de rullar ut nytt verktyg.

Användandet av maskininlärning i digital marknadsföring kan hjälpa till att driva kvantifierbara resultat, det med en ökning på upp till 50 procent av onlinetransaktionerna. 

Det visar rapporten "The dividens of digital marketing maturity" som Boston consulting group (BCG) har tagit fram på uppdrag av Google.

I rapporten tittar BCG närmare på företags mognadsgrad inom digital marknadsföring och hur detta påverkar avkastningen. 

Rapporten visar även att endast 2 procent av företagen är "bäst i klassen" på datadriven marknadsföring. De företag som är bäst på datadriven marknadsföring driver upp intäkterna med upp till 20 procent och visar 30 procent mer kostnadsbesparingar som ett resultat. 

I undersökningen har 200 globala varumärken deltagit och över 40 experter har intervjuats. 

I samband med studien släpper Google även ett nytt verktyg för att undersöka hur moget ett företag är när det kommer till digital marknadsföring. 

Det nya verktyger går under namnet "Digital maturity benchmark" och stödjs officiellt av Sveriges Annonsörer. 

– För många annonsörer handlar det om att digitalisera sig eller hamna på efterkälken. Mer än hälften av investeringarna bland svenska annonsörer går idag till digitala medier, då är det av yttersta vikt att man placerar investeringarna rätt. Med det här verktyget får du en bra genomblicksbild över var ni som företag befinner er på er digitala mognad och det kommer hjälpa er väsentligt framöver, säger Tobias Eltell, tf.vd Sveriges Annonsörer, i en kommentar. 

Över 85 procent av de företag som ligger inom de två mest "avancerade stadierna" av digital mognadsgrad har också en hög organisatorisk mognad, visar rapporten. 

De företag som både är tekniskt och organisatoriskt avancerade får bättre resultat. Organisatoriskt mogna varumärken ser 1,5 gånger större kostnadsfördelar och upp till 2,5 gånger mer påverkan på intäkterna från deras datadrivna marknadsföring, jämfört med företag med en låg digital mognadsgrad. 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-19 12.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: