Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Google-sökning på "horor" ger länkar till dejtingsajter

Publicerad: 22 Januari 2007, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Dejtingsajten Meetic.se - som bland annat sponsrat TV4s Förkväll - har köpt sökordet "horor" på Google.- Sökordsannonseringen är en väldigt viktig del av vår marknadsföring, säger Johan Klaesson, vd för Meetic i Sverige.


Vid en sökning på ordet "horor" på Google dyker länkar till dejtingsajterna Meetic.se och Mötesplatsen.se upp under sponsrade länkar.

- Det går till så att man sätter samman en lista över sökord som man tycker kan vara relevanta för den verksamhet man bedriver. Att synas på google är jätteviktigt för oss, och för hela branschen, säger Johan Klaesson.

- Olika sökord kostar olika mycket, vi ser över våra avtal dagligen.

Vad är kopplingen mellan er verksamhet och sökordet "horor"?

- Det är ett misstag, det där har gjorts från vårt huvudkontor i Frankrike. Jag ska genast ringa och säga åt dem att ta bort det, säger Klaesson.

Även dejtingsajten Mötesplatsen.se, som bland annat samarbetat med tidningen Expressen, finns med under sponsrade länkar vid sökningar på ordet "horor".

Annette Kranshammar är marknadsansvarig på Mötesplatsen.se:

- Nu blir jag så upprörd att jag nästan inte kan prata, vi har verkligen inte betalat för det ordet. Om vi ligger där så har de placerat oss där utan vår vetskap. Vi har en väldigt tydlig policy som säger att vi inte betalar för några ord som är förknippade med sex, säger hon.

- Jag ska genast kolla upp hur det här har gått till.

Dagens Media har sökt Googles Nordenchef Johan Kinnander.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.