Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Google närmar sig Ikea

Publicerad: 30 April 2008, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

I Nordic Brand Academys senaste varumärkesranking toppar Ikea men Google närmar sig snabbt bakifrån. Pratet om utförsäljning har gett de statliga bolagen en skjuts i tabellen och Apoteket landar på en tredje plats.


Nordic Brand Academy genomför för femte året i rad sin varumärkesrankning, Anseendebarometern. Elbolagen och teleoperatörerna trängs i botten och i topp 10 återfinns sju svenska företag.

- Svenska varumärken placerar sig vanligtvis bra men då handlar det vanligtvis om konsumentnära företag. I år hittar vi industriföretag som Scania och SKF på listan. Folk har ingen relation i sin vardag med de här företagen men gillar dem helt enkelt, säger Tony Apéria, konsult på Nordic Brand Academy.

En ny trend är också att de statliga bolagen stärker sina varumärken.

- Det är en naturlig utveckling eftersom de har varit i hetluften i samband med diskussionerna om utförsäljning.

Teleoperatörerna och elbolagen återfinns i botten. Mobiloperatören Tre är det fjärde minst ansedda varumärket, tätt följda av Telenor, detta trots massiv marknadsföring.

- Det är en sak att göra reklam och lova runt, men sedan ska man hålla sina löften också och frågan är då om de här företagen har gjort det.

Här är hela Anseendebaromertern 2008:

IkeaGoogleApoteketVolvo PVNokiaArla FoodsScaniaSKFElectroluxToyotaLantmännenSony EricssonCloetta FazerSwedbankAppleMicrosoftSVTCoopAstra ZenecaHemköpH&MSaab bilarLänsförsäkringarSystembolagetHandelsbankenV&STV4SiemensAMF PensionABBSASEricssonSvenska SpelWillysPfizerAlectaSEBTeliaSkanskaKPASJFolksamNordeaCoca-ColaPosten VattenfallNestléIfTele2McDonaldsEonTelenorFortumTreCarnegieLidlSkandia

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.