Google Chromes annonsblockering slår bredare

Alexandra Callius, ordförande i Annonsvänligt Sverige.

Foto: Janne Næss

I snart ett år har Google Chrome blockerat de annonser som inte följer Coalition for Betters Ads riktlinjer, och snart förväntas fler webbläsare följa efter. Enligt Alexandra Callius, ordförande i Annonsvänligt Sverige, är dock riktlinjerna otydliga.

Med start i februari 2018 började Google Chrome blockera tolv annonsformat som Coalition for Better Ads identifierat som särskilt störande för användare och som riskerar att ge upphov till ett större adblocker-användande.

Bland formaten som filtreras bort finns bland annat pop-ups och videoannonser med autostart och ljud. Tidigare i januari meddelade Google att man nu rullar ut blockeringen, som hittills endast gällt i USA och Europa, på ett globalt plan.

Förväntningarna från branschen är att fler webbläsare kommer följa i Chromes fotspår, vilket skulle kunna skapa problem för de publicister som idag använder dessa format i andra webbläsare.

Ett format som Coalition for Better Ads avråder ifrån men som används på både Bonnier och Schibsteds sajter, är så kallade "prestitial ads" i mobilen, det vill säga en annons som täcker i princip hela skärmen och som användaren måste klicka bort för att komma åt sajtens innehåll.

Dock sitter de flesta av Sveriges största publicister, såsom Bonnier och Schibsted, med i IAB:s task force Annonsvänligt Sverige vars standard följer Coalition for Better Ads.

Läs mer om hur annonserna har förändrats hos publicisterna i Dagens Media Insikt, vecka 5. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-30 10.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: