Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Good News för riksannonsörer

Publicerad: 10 November 1999, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

I början av nästa år lanseras ett rikstäckande annonspaket där FLT, Stormarknadspress och Citypaketet ingår. Paketet vänder sig till annonsörer inom livsmedel, kemteknik och hygien. Projektet är ett test som sedan ska utvärderas, samtidigt forsätter arbetet för att utforma ett Sverigepaket.


Annonspaketet, som går under arbetsnamnen Good news och God morgon, består av

96 morgontidningar och motsvarar 5,5 miljoner bruttokontakter i åldersgruppen

15-79 år. Paketet får en nettoräckvidd på 71 procent. Ännu är inte alla bitar i

testprojektet klara, bland annat är det inte klart exakt vad för annons, eller

produkt, paketet ska innehålla.

- Tanken att produkten ska gå en dag per vecka, som det ser ut idag under fyra

veckor. Sedan kommer vi att lägga ner stora resurser på att mäta och se hur

paketet fungerar. Fokus blir på vilka effekter annonsörerna får ut och hur

läsarna ser på produkten, säger Peter Mayerhofer, projektledare på Sydsvenska

Dagbladet.

Idén om ett rikspaket för snabbrörliga konsumtionsvaror kommer från Holland.

- Vi fick reda på en produkt där som enar alla morgontidningar under ett tak.

De tog fram en produkt som vänder sig till annonsörer inom snabbrörliga

konsumtionsvaror. Vi tog hem idén till Sverige och har fört diskussioner med

varumärkesägarna, säger Peter Mayerhofer.

Prislappen på paketet är inte satt ännu.

- Vi diskuterar det just nu, säger Peter Mayerhofer.

Samtidigt som detta paket testas fortsätter arbetet med Sverigepaketet. Bland

annat förs diskussioner med Riksmedia, som saknas i testomgången.

- Vi arbetar vidare med Sverigepaketet och har samtal med Riksmedia. Nu testar

vi hur långt ut vi når, men parallellt med det här för vi fortsatta

diskussioner om vilken som är den optimala insatsen för att nå ut i riket,

säger Anders Dahl, försäljningschef på Göteborgsposten.

Testpaketet kommer att innehålla FLT:s 87 tidningar, Vestmanlands Läns Tidning,

Östgötakorrespondenten, Upsala Nya Tidning, Norrköpings tidningar, Nerikes

Allenhanda, Nya Wermlandstidningen från Stormarknadspress och Dagens Nyheter,

Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet från Citypaketet.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.