Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

GMG bildar nytt bolag efter Arlandaaffären

Publicerad: 29 Juni 1999, 04:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Efter att att ha tagit hem upphandlingen om försäljning av reklamutrymme på Arlandabanan, bildar GMG Sweden ett gemensamt bolag med GMG Instore. Det nya bolaget, GMG Sverige, blir ett medieföretag som ska omsätta 35 miljoner kronor år 2000.


År 2001 är det tänkt att bolaget ska omsätta 45 miljoner kronor.

Personalstyrkan ska då ha ökats från 12 till 16 personer. Av omsättning bidrar

kundvagnsreklam, som idag sköts av GMG Instore, för 20 miljoner kronor både år

2000 och 2001. Omsättningslyftet ska komma från försäljning av reklamutrymme på

Arlandabanan.

VD för GMG Sverige blir Johan Bergström, tidigare chef för GMG Instore.

Huvudkontoret förläggs till Stockholm. Administration ska även i

fortsättningen skötas av Malmökontoret. GMG Sverige ska liksom ägarkoncernen,

det norska utomhusföretaget Green Media, fokusera på reklam på och runt

flygplatser. Johan Bergström sticker inte under stol med att han gärna skulle

vilja ha mer inflytande över reklamutrymmet på Arlanda, vilket idag säljs av

Luftfartsverket, och inte bara på tågen dit och ifrån.

- Vi är smärtsamt medvetna om att flygplatsreklam inte längre har högsta status

i Sverige jämfört med övriga Europa där flygplatser anses vara intressanta

mediekanaler.

Också reklamutrymmet för trafiken till och från Köpenhamns flygplats Kastrup är

ett mål för Green Media. Idag säljer JCDecaux-ägda AFA som det reklamutrymmet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.