Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Glow skrotas - miljoner i sjön

Publicerad: 16 April 2008, 12:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Köpcenterägarna Unibail-Rodamco lanserade sitt nya gratismagasin Glow hårt. Efter bara ett nummer läggs tidningen, som produceras av Appelberg, ner.


Unibail-Rodamco slog på stora trumman när Glow lanserades i slutet av februari i år.

- Vi har en budget för lanseringen på 20 miljoner kronor för det första året. Det här är en oerhört stor satsning för oss och den första kampanjen vi gör som fastighetsägare, sa Lena Hedin, marknadschef på Unibail-Rodamco, till Dagens Media.

Efter att ha kommit ut med bara ett nummer läggs tidningen nu på is.

Marknadschef Lena Hedin bekräftar nedläggningen men hänvisar alla frågor till sin chef Bengt Lundqvist, marknadsdirektör för Unibail-Rodamcos, som Dagens Media utan framgång har sökt.

Kundtidningsförlaget Appelberg förlorar ett stort uppdrag i samband med nedläggningen. När Dagens Media når Mats Edman, vd på Appelberg, ber han att få vänta med kommentarer.

Sofia Lundberg, chefredaktör för Glow och projektledare på Appelberg, vill inte kommentera nedläggningen.

- Jag måste hänvisa till Mats Edman med alla frågor om det, säger hon.

Glow skulle bli Unibail-Rodamcos huvudkanal i marknadsföringen. Tanken var att tidningen skulle stimulera till köp i företagets köpcentrum.

Premiärnumret omfattade 82 sidor, men tanken var att tidningen skulle upp i 100 sidor, med en packningsgrad på 40-50 procent.

Helsidor i Glow kostade netto 99.900 kronor, lokalt från 5.160 till 19.960 kronor beroende på ort. Kostnaden för 1.000 kontakter beräknades hamna på 15 kronor före rabatt.

Annonsförsäljningen sköttes av Carrymercial.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.