Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Globen firar 20 år med ny profil

Publicerad: 16 Februari 2009, 11:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Den 19 februari är det 20 år sedan Globen invigdes. Det firas med en ny grafisk profil och en ny logga. "Efter 20 år kan vi inte leva på att vi har en ny, häftig arena längre", säger kommunikationschefen Marie Lindqvist.


Stockholm Globe Arenas gamla och nya logga. Den grafiska profilen är framtagen tillsammans med Rewir, och är en följd av Stockholm Globe Arenas nya varumärkesstrategi. Målet är att skpa norra Europas ledande nöjes- och evenemengsdestination.

- Vi har gjort en genomlysning av verksamheten med bakgrund i att det är 20 år sedan vi startade. Tidigare har vi inte haft mycket konkurrens, men nu står vi inför en situation där konkurrensen från andra och nya arenor blir allt starkare, både i Sverige och utomlands, säger Marie Lindqvist.

- Vi kan inte leva på att vi har en ny och häftig arena längre.

Globens karakteristiska fönsterrad finns med även i den nya loggan, men symbolen för Globen är borta.

- Stockholm Globe Arenas är ett helt evenemangsområde, inte bara Globen. Därför försvinner symbolen för Globen ur loggan för det gemensamma bolaget, men finns kvar i den nya loggan för Ericsson Globe.

Även de övriga arenorna ska få nya loggor.

Globens 20-årsjubileum och namnbytet till Ericsson Globe, efter nya huvudsponsorn Ericsson, firas med en biljettjakt i Stockholm. Från den 19 februari och tio dagar framåt göms biljetter till bland annat Melodifestivalen, AC/DC, Metallica och Beyonce på olika platser i Stockholm.

Kampanjen "Fira med oss" är framtagen av reklambyrån Pool och mediebyrån Vizeum. Tävlingen och 20-årsjubileet lanseras med annonser i dagspress och på webben ett event i Stockholm på torsdag, samt en bilaga i DN.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.