Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Glitter expanderar utan reklam

Publicerad: 3 April 2007, 03:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Butikskedjan Glitter som säljer smycken och accessoarer har nyligen inlett ett samarbete med mediebyrån Mediaedge CIA. Några stora reklamkampanjer i traditionell mening är dock inte att räkna med. För Glitter är det butikerna som är den bästa reklamkanalen.


Glitter har idag 200 butiker i Norden. Sverige och Norge är de största marknaderna och snart exporteras butikskonceptet till Polen. En större internationell lansering är inte omöjlig.

- Vi vill expandera internationellt. De sista tre åren har vi ökat med 30-40 butiker per år och det vill vi fortsätta med, säger Glitters marknadschef Helene Dracke.

Nyligen inledde kedjan ett samarbete med mediebyrån Mediaedge CIA. Det är första gången företaget skaffat byrå, tidigare skedde allt arbete inhouse.

- Det vi gör tillsammans är att gå igenom varumärket för att se hur vi kan stärka det. Men några planer på traditionella reklamkampanjer har vi inte, säger Helena Dracke.

I butiken i PK-huset i Stockholm testar kedjan delvis ny butiksinredning och nya sätt att exponera varor.

- Vi testar nya grejer hela tiden och varje butiksöppning för kedjan framåt.

Målgruppen för kedjan är en kvinna i 20-årsåldern. Men mycket reklam för att locka till sig kunder gör inte Glitter. Helena Dracke lyfter istället fram butikerna som den absolut viktigaste marknadsföringskanalen. Bland annat har butiken ett samarbete med stylisten Robert Rydberg som levererar stylingtips som kunderna kan ta del av i butikerna.

- Det här är mycket uppskattat av kunderna och visar ännu mer att det just är butikerna som är den bästa kanalen för oss.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.