Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Glamour vinner varumärkestvist mot sminkföretag

Publicerad: 13 Maj 2008, 04:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Patent- och registreringsverket upphäver Glamour of Swedens varumärkesregistrering efter att tidningen Glamours amerikanska utgivare lämnat in en klagan.


Trust Man International äger ett flertal varumärken inom kosmetika och hygienprodukter, som Green Pass, Lip Care och Glamour of Sweden.

Det senare uppskattas inte av tidningen Glamours ägare Advance Magazine Publishers. Glamour är ett inarbetat varumärke i Sverige och därför bör registreringen hävas, menar man.

Trust Man försvarar sig med att ordet glamour förknippas med skönhet och kosmetika och att tillägget "of Sweden" innebär att det inte finns någon risk att konsumenterna ska tro att märkena skulle ha samma kommersiella ursprung.

PRV håller dock inte med. De båda företagen är verksamma inom samma område och därmed finns det risk för att konsumenterna ska tro att deras produkter har ett samband.

"Vid en helhetsbedömning finner PRV därmed att de motstående märkena är förväxlingsbara", skriver PRV.

I Sverige ges tidningen Glamour ut av Bonnier Tidskrifter, under licens av tidningsjätten Condé Nast. Condé Nast är i sin tur en del av Advance Magazine.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.