Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Glamorös mamma fyller fem

Publicerad: 11 November 2008, 04:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Bonnier-tidningen Mama fyller fem år. För Dagens Media berättar chefredaktören Anna Zethraeus om varför tidningen överlevt, om bråket med utgivningsbeviset och hur Mama hanterar jämställdhetsdebatten.


I april fyllde Bonnier-tidningen Mama fem år. Först i december ställer man dock till med en femårsfest, i samband med den årliga Mama-galan. Den 9 december utser tidningen årets mamas och en papa på Berns i Stockholm. Erik Haag är konferencier.

- Vi valde att slå ihop de två händelserna och bygga ut vår traditionella Mama-gala, säger Anna Zethraeus.

Anna Zethraeus tog över chefredaktörskapet på Mama när dåvarande chefen Carina Nunstedt istället skulle ägna sig åt tidningens utlandslansering, i maj 2006.

Varför har Mama överlevt i fem år?

- Mama är en sammanslagning mellan två väletablerade koncept, den glamorösa livsstilstidningen för kvinnan och en föräldratidning. När man slår ihop dem får man ett lifestylemagasin för moderna mammor.

I april lanserades Mama i Holland, med en upplaga på 100.000 exemplar. Packningsgraden i det första numret stannade på 25 procent.

- Tidningshyllan ser helt annorlunda ut där och konkurrensen är mer aggressiv. Men det har gått väldigt bra, säger Anna Zethraeus.

Vad skiljer er mest från era svenska konkurrenter?

- I livsstilssegmentet har vi det unika i att vi har en mamma-touch på allt vi gör. Jämför vi oss med traditionella föräldratidningar så vänder vi oss bara till mammor och har en mycket mer glamorös inriktning än de andra.

Mama har åkt berg- och dalbana i Orvesto-undersökningarna den senaste tiden. I den tredje mätningen 2008 ökade räckvidden med 4 procent och Mama når nu 121.000 läsare. Mamas sajt, med dragplåster som Pernilla Wahlgren och Mia Skäringer, lockade drygt 36.000 unika besökare förra veckan, enligt Kia.

- Många yngre läsare slutar läsa tidningar för nätet. Jag tror att våra läsare använder nätet som ett komplement. Vi ser sajten som en förlängning av tidningen, Anna Zethraeus.

Hänger ni med i jämställdhetsdebatten?

- Vi vill hänga med, för våra mammor är intresserade av den. I senaste numret har vi till exempel en artikel som går ut på att det är viktigt för mammor att släppa in pappor i bebisvärlden, mest för deras egen skull. Vi gör det på vårt sätt.

Som Dagens Media tidigare berättat har Mama förlorat sitt utgivningsbevis efter att arkitekttidningen Mama - Magasin för Modern Arkitektur, som inte getts ut på åtta år, klagat hos Prv. Bonnier har överklagat beslutet. Nu har man dock reggat namnet Bonnier Tidskrifters Mama hos Prv.

- Vi tycker att det är konstigt att vi inte kan finnas båda två. Det är en extremt långdragen process och i väntan på vad som kommer har vi registrerat det namnet, säger Anna Zethraeus.

Finns Mama kvar i pappersform om fem år?

- Det tror jag garanterat. Med en stark webb som komplement.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.