Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Glädje bakom Nordiska museets 100-årskampanj

Publicerad: 19 Januari 2007, 16:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Reklambyrån Glädje gör reklamen när Nordiska Museet fyller 100 år. Museet friar med att under året visa privata personers samlingar. Glädje fastnade för en pez-samling.


Museet behövde markera sitt 100-årsjubileum och samtidigt berätta om årets utställningar av olika samlingar under teman som storsamlaren, lillsamlaren, megasamlaren och sommarslöjd. Museet brukar jobba med olika frilansare, men inför jubileet anlitades Glädje.

- Nordiska Museet behövde en grafisk profil och en parter som tog ett större grepp, berättar Johan Söderlind, vd för Glädje Kommunikation.

Lösningen blev en banderoll som som rullar fram i botten på all reklam som museet gör under året. Glädje tar sedan fram olika kampanjer för utställningarnas skilda teman.

Till den första delen valde Glädje att visa pez-figurer.

- Vi hade 60 inskickade samlingar att välja mellan. Mest visuellt roligt var att jobba med pez-figurerna.

Är det inte risk att mottagarna tänker mer på Leksaksmuseet än på Nordiska museet?

- Nej, det tyckte inte vi och inte kunden. Och de kan sitt museum.

Utställningen inleds 26 januari. Kampanjen visas på affischer, flyers och inbjudningskort.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.