Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Glad teckning lanserar nya Saab 9-3

Publicerad: 15 maj 2002, 06:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Basen i reklamen för nya Saab 9-3 som lanseras i höst är en teckning som föreställer en glad bilförare. Skissen ska beskriva körglädje och syns i den trestegade kampanj som ska marknadsföra den nya bilen.


- Skissen blir en grundstomme i hela den kommunikativa ansatsen som vi skapat, säger Anna-Lotta Model, marknadschef för Saab på Saab Opel Sverige.

Skissen gjordes av Saabs chassikonstruktör Ekkehard Schwartz, som en beskrivning av upplevelsen av att köra den nya bilen och att dess konstruktion utgår från föraren.

- Vi tyckte att det var intressant hur tanken med att föraren är i centrum genomsyrade hela arbetet med nya 9-3 och tar därför upp den i marknadsföringen, säger Anna-Lotta Model.

Den tecknade gubben ska synas i alla steg av marknadsföringen av nya Saab 9-3. Reklamkonceptet är skapat av Saabs reklambyrå Lowe Brindfors och används först i en förlansering.

Nya Saab 9-3 lanseras 31 oktober i Sverige. Dessförinnan, tiden fram tills kunderna har möjlighet att provköra bilen, ska Saab primärt ta han om sin befintliga kunder enligt Anna-Lotta Model. Det ska göras genom att starta en dialog med dem genom riktade utskick av e-post och brev där Saab bjuder in till olika evenemang. Dessutom ska Saabs kundtjänst, Saabdirekt, involveras i att locka kunderna till att intressera sig för den nya bilen.

Viss aktivitet i breda medier, exempelvis via internet och utomhus, sker också. Där försöker Saab väcka nyfikenhet med så kallade teaser-kampanjer.

- Tanken är att kunderna själva ska få välja om de vill ha en dialog med oss eller inte. De kan exempelvis anmäla sig på nätet för att vara med i en informationsutskick där vi successivt berättar mer om den nya bilen, säger Anna-Lotta Model.

Steg två i marknadsföringen av nya Saab 9-3 består av aktiviteter under själva lanseringen. Saab har tidigare aviserat att företaget flyttar marknadsföringen närmre kunden, genom exempelvis event, förutom när bolaget har något stort att berätta. Nya 9-3 är uppenbarligen något Saab vill tala om och då är en bred kampanj liknande tidigare för exempelvis 9-5 att vänta enligt Anna-Lotta Model.

Kampanjerna kring själva lanseringen ska pågå från hösten och till och med första kvartalet 2003. Steg tre består av fasen när hela sortimentet av bilar i nya 9-3-familjen är ute.

- Då kör vi masskommunikativt, säger Anna-Lotta Model.

Hur mycket pengar Saab lägger på lanseringen av nya 9-3 genom sin mediebyrå Sandberg Starcom vill Anna-Lotta Model inte berätta.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev