Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gert och Robban lyfte Cancerfondens kampanj

Publicerad: 8 juni 2009, 11:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Robert Aschbergs och Gert Fylkings marsch genom Sverige har gett resultat för Cancerfondens insamling. "Det har blivit en Gert och Robban-effekt", säger Marie Hammargren, kommunikationschef på Cancerfonden.


De gamla TV3-kollegorna Robert Aschberg och Gert Fylkings marsch genom Sverige, från Ystad till Haparanda har gett resultat. Det säger Cancerfondens kommunikationschef Marie Hammargren, när hon summerar årets kampanj för ökad medvetenhet om prostatacancer.

- Det har blivit lite av en "Gert och Robban-effekt". Jag upplever att Gert och Robban har ett stort personligt engagemang i detta, säger hon.

Marie Hammargren. På sin väg genom Sverige har Robert Aschberg och Gert Fylking gjort nedslag på en mängd orter och träffat människor som drabbats av prostatacancer. I många fall har det genererat massiv rapportering i lokala medier.

- Medierna har haft stor påverkan framförallt på lokal nivå. Med hjälp av Ystad-Haparanda har vi verkligen nått ut lokalt på de orter som Robban och Gert har besökt, säger Marie Hammargren.

Parallellt har Cancerfonden, tillsammans med en mängd medie- och företagspartners, genomfört den årligen återkommande Mustaschkampen. Målet är att öka kännedomen om prostatacancer, som är den cancerform som varje år drabbar flest människor i Sverige.

Mätningar som Cancerfonden har gjort pekar på att årets kampanj gått bättre än tidigare år, vilket kan hänga ihop med den publicitet som Robert Aschberg och Gert Fylkings 190-milsvandring har genererat.

- Kännedomen om frågan har ökat kraftigt efter året kampanj. Vi har verkligen nått fram med det budskapet, säger Marie Hammargren och fortsätter:

- Prostatacancer är en väldigt svår fråga att prata om. Genom mustaschkampen vill vi öka kunskapen om sjukdomen och göra den lättare att prata om.

Cancerfondens mediepartner TV8 har under sänt programmet Ystad-Haparanda. Sista avsnittet av Ystad-Haparanda drog 98.000 tittare, vilket gjorde det till TV8:s näst mest sedda program under helgen, enligt MMS.

Sammanlagt har årets insamling dragit in 8 miljoner kronor som ska gå till att öka kunskapen om prostatacancer, forskning om sjukdomen samt grundforskning.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.