Gerillareklam är effektivare än traditionell

2008-03-14 15:32  

Gerillareklam är betydligt effektivare traditionell utomhusreklam. Den är bättre på att skapa en positiv attityd till varumärke och reklam, den ger större köplust och bidrar till fler snackisar. Det är slutsatsen i en examensuppsats från Handelshögskolan i Stockholm.

Författarna Anton Granlund och Mikael Grenros utgick från 12 olika offline gerillakampanjer med kända avsändare, bland annat K2r:s och Ariels gatuklotter, FHMs streakare och Adidas löparbana på en skyskrapa.

I en enkätundersökning som besvarades av nära 1.000 ekonomistudenter ställdes gerillakampanjerna mot traditionella utomhuskampanjer för samma företag. Enkäten följdes sedan upp av en fältstudie som gav ett liknande resultat.

Studien visar att gerillareklamen uppfattas som trovärdigare än den traditionella. Författarna tror att det beror på att gerillareklamen inte följer givna mönster och därför kräver mer tankeverksamhet.

Gerillareklamen uppfattas även som mer kreativ, underhållande, intressant och överraskande. På den negativa sidan ses den som mer oetisk, olaglig och störande än den traditionella reklamen.

Trots att gerillareklamen i flera fall är billigare än den traditionella reklamen så uppfattade inte de som svarade på enkäten att så var fallet, utan prislapparna ansågs vara ganska likvärdiga.

Istället pekade resultatet på att varumärken som använder sig av gerillareklam anses vara dyrare, smartare och mer högkvalitativa. Gerillareklamen ger också en fyra gånger högre word-of-mouth-intention enligt rapporten.

Författarna skriver att fler företag borde satsa på gerillareklam med tanke på resultatet. Skillnaden i effektivitet är särskilt stor för okända varumärken, som därför har mest att tjäna på att använda sig av gerillametoder i kommunikationen.

Källa: Gerillareklam - överraskande effektivt, av Anton Granlund och Mikael Grenros (2007).

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt