Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gerillakampanj ska driva Västeråsungdomar till kyrkan

Publicerad: 26 Maj 2008, 11:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Västerås stift försöker få fler ungdomar att konfirmera sig genom att visa att konfirmationen inte bara är till för troende. Till sin hjälp tar de ungdomsbyrån Dist.


Dists annons för Västerås stift. I dag konfirmeras omkring 35 procent av Sveriges ungdomar, jämfört med 81 procent 1970. Nu vill Västerås stift locka fler till kyrkan. Dists kampanj bygger på en undersökning bland konfirmerade ungdomar, som visar att konfirmationen inte var som de trodde.

- Ungdomar som inte har konfirmerats har en uppfattning om att det är på ett visst sätt, men när de konfirmerats överträffar vi alltid förväntningarna. I grunden handlar det om trosfrågor, men i praktiken behandlar vi snarare livsåskådningsfrågor som berör även dem som inte är troende, säger Åke Paulsson, informatör på Västerås stift.

Dist har tagit fram en kampanj i flera steg, med syfte att skapa word of mouth om konfirmationen. Första steget var att dela ut t-shirts med texten Inte som du tror, utan avsändare, till nykonfirmerade ungdomar.

- Tröjorna ska få ut budskapet Inte som du tror. Genom att inte ha med avsändaren kan vi få fler att använda tröjorna, som förmodligen inte skulle göra det om det stod Västerås stift eller Svenska kyrkan på, säger Susanna Thimmig, projektledare på Dist.

Steg två var att avslöja avsändaren med affischer, dr, annonser och en interaktiv banner på Bilddagboken.se. I bannern ställer ungdomar frågor som besökarna kan besvara direkt i bannern. Exempel på frågor är "Är det rätt att döda?" och "Hur vet man att man är kär?".

- Vi vill ha en dialog med ungdomarna om de stora frågorna, och komma bort från bilden av en präst som står och predikar i en predikstol. Så ser inte konfirmationen ut längre.

Kampanjen pågår under vecka 21-23 och återkommer lagom till skolstarten, vecka 34-39. Målgruppen är 13-15 åringar.

I september ska Västerås stift utvärdera kampanjen och besluta om man ska fortsätta. Syftet är att öka intresset för konfirmationen, men enligt Åke Paulsson finns det inget uttalat mål om hur många nya konfirmander man förväntar sig.

- Om kampanjen fungerar är tanken är att fortsätta med konceptet och utveckla det under flera år. Vi har även haft kontakt med andra stift som visat stort intresse för kampanjen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.