Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Generösare regler för upplagemätning

Publicerad: 17 September 1999, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

TU, Tidningsutgivarna, lättar upp reglerna för hur tidningar ska mäta sina upplagor. Enligt en rekommendation från TU ska rabatter upp till 50 procent på halvårsabonnemang kunna räknas med i upplagan. - Det blir lite mindre av tagelskjortan på för tidningarna, säger Barbro Fischerström, VD i TU.


Tidigare har reglerna för upplagemätning inneburit att tidningar får lämna 25

procents rabatt på helårsabonnemang och upp till 50 procent på

tremånadersabonnemang. Upplagor med högre rabatter har tidningarna inte fått

räkna in i sina TS-siffror. Nu lättar alltså TU på reglerna.

Även blockabonnemang, till exempel abonnemang till flygplatser, hotell eller

hamnterminaler, föreslås få särskilda regler. Tidningarna ska där få ge upp

till 50 procents rabatt under obegränsad tid och kunna räkna de abonnemangen

som betalda exemplar.

TS, Tidningsstatistik, ska ta beslut i frågan under ett styrelsemöte på onsdag

och det är sannolikt att de följer TU:s rekommendationer.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.