Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gemensam västsvensk distribution i maj

Publicerad: 27 Februari 2001, 13:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

I maj går Göteborgs-Postens (G-P) distributionsbolag GP Distribution i graven. Det ersätts av ett nytt bolag som G-P startar tillsammans med tio västsvenska tidningar. Vd för det nya bolaget blir GP Distributions nuvarande vd Tommy Carlsson.


Som Dagens Media redan i början av februari kunde berätta, bildar G-P ett

gemensamt distributionsbolag tillsammans med Alingsås Tidning, Bohuslänningen,

Borås Tidning, Elfsborgs Läns Allehanda, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Nya

Lidköpings Tidning, Strömstads Tidning, Ulricehamns Tidning och Trollhättans

Tidning. Det officiella beskedet kom idag, tisdag.

Syftet med det nya bolaget är bland annat att spara pengar.

- Det finns naturligtvis en massa samordningsfördelar, säger Tommy Carlsson.

Han talar bland annat om gemensam utveckling av nya system, främst på IT-sidan,

men även fördelar när det gäller personalfrågor som arbetsmiljö, med mera.

GP Distribution använder ett speciellt planeringssystem, GIS, när

utdelningsrutterna läggs.

- Enkelt uttryckt är det en digital karta. Med hjälp av den och information om

var prenumeranterna bor kan man räkna ut den smartaste vägen.

GIS-systemet kommer att användas inom hela det område som det nya bolaget ska

täcka in, det vill säga från Halmstad i söder till Svinesund i norr och

Lidköping i öster.

Det blir dock inte förrän 2003. Då är tanken att samtliga gamla

distributionsorganisationer ska vara ersatta av det nya bolaget. De elva

tidningarna har idag en upplaga på 525.000 exemplar.

Personal som idag är anställda hos Pressens Samdistribution, Tidningstjänst

eller underentreprenörer till dessa, och är direkt sysselsatta med de elva

tidningarnas utbärning, kommer att erbjudas anställning i det nya bolaget.

Förutom att dela ut tidningar vill det nya bolaget hitta ytterligare

distributionsuppdrag.

- Det kan vara e-handel eller direktreklam. Vi är öppna för alla typer av

uppdrag, säger Tommy Carlsson.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.