Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Ge Stureplan till Stadsmissionen nästa år"

Publicerad: 27 november 2011, 05:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Veckans Söndagspanel diskuterar lyckade reklamkupper och vad journalistik egentligen är.


Varje söndag ber dagensmedia.se några branschprofiler att summera veckan som gått  – och blicka framåt.

Erik Hörnfeldt, informationschef på Tre.

#Prataomdets utnämning till Årets förnyare av Stora journalistprisets jury har mötts av blandade reaktioner. Vad tycker du, är #prataomdet journalistik?

– Jag tycker att #prataomdet är jättebra, jätteviktigt och förtjänar att hyllas på alla upptänkliga sätt. Om det är journalistik eller inte är väl lite beside the point i sammanhanget.

Stockholms stads julinstallation på Stureplan var en reklamkampanj för biofilmen ”Alvin och gänget”. Vad vill du se reklam för på Stureplan nästa jul?

– Jag ser fram emot något som står för mera traditionella julvärderingar. Varför inte Coca Cola?

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Alltså, jag älskar Aftonbladets parallella universum med Ashton Kutcher som tar paus på Twitter, debatten om ”På Spårets” nya signatumelodi, här är mannen med världens största näsa, alla tiders roligaste samtal till Bingolotto, folk man aldrig hört talas om som dissar Zlatan, ständigt nya videos med våra egna säljare och sex tips för dig som älskar choklad. Underbart! Och deras ledarsida ska vi bara inte tala om.

Miriam Nordfors, pr-konsult på Spingtime och årets pr-rookie.

#Prataomdets utnämning till Årets förnyare av Stora journalistprisets jury har mötts av blandade reaktioner. Vad tycker du, är #prataomdet journalistik?

– Det spelar ingen roll. #prataomdet är en oerhört viktig kampanj och det är superkul att den har fått ett pris. Debatten om definitionen av journalistik känns väldigt meta och den är väldigt krystad. Vad begreppet ”journalistik” bör omfatta får tiden utvisa eller journalistkåren bestämma.

Stockholms stads julinstallation på Stureplan var en reklamkampanj för biofilmen ”Alvin och gänget”. Vad vill du se reklam för på Stureplan nästa jul?

– Helst ingen, det är så tröttsamt med julreklam. Men det vore festligt att återskapa en söndertrålad havsbotten, så folk förstår vilken skada efterfrågan på skaldjursplatåer kan göra.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att tiden då fräsiga pr-konsulter representerar sina kunder är över, och att alla mottagare av pr-tjänster utbildas till självständiga kommunikatörer som mest köper inspiration, rådgivning och stöd.

Fredrik Lindén, informationschef på Aftonbladet.

#Prataomdets utnämning till Årets förnyare av Stora journalistprisets jury har mötts av blandade reaktioner. Vad tycker du, är #prataomdet journalistik?

- Jag gillar debatten utnämningen lett till, det är alltför sällan journalistik i sig diskuteras. Jag tycker inte att det är journalistik i egentlig mening, men onekligen engagerade #prataomdet många människor och lyfte en viktig fråga. Jag gillar det och tycker det är värt ett fint pris. Mer sådant! 

Stockholms stads julinstallation på Stureplan var en reklamkampanj för biofilmen ”Alvin och gänget”. Vad vill du se reklam för på Stureplan nästa jul?

- Först och främst, lyckad pr-kupp. Stackars borgarrådet Ulla Hamilton, men lite kul var det. Varför inte ge Stadsmissionen eller någon annan ideell organisation Stureplan och svampen nästa år? Men det är klart, hemlösa och andra i behov av hjälp kanske inte drar de grupper som handlarna och politikerna hoppas på. Lovvärt vore det. Det är ju jul.    

Vad vill du läsa om nästa vecka?

- Bruno K. Öijers samlade dikter om en gammal fälld ek.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.