Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

GE ökar marknadstakten med Kallur och Klüft

Publicerad: 20 februari 2007, 08:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:11

GE, General Electric, ska investera mer i marknadsföring i syfte att öka kännedomen om varumärket i Sverige. Startskottet går i kväll, då de svenska idrottsstjärnorna kämpar mot världseliten under GE-galan i Globen och på TV4.


GE säljer och marknadsför produkter inom bland annat hälso- och sjukvård, finans, teknik, infrastruktur och elektronik. Omsättningen i Norden uppgår till 18 miljarder kronor.

Sedan sju år tillbaka sponsrar GE friidrottstävlingen GE-galan. I kvällens startfält återfinns Kajsa Bergqvist, Sanna Kallur, Christian Olsson, Carolina Klüft och Stefan Holm.

- När vi började var inte friidrotten lika välkänd i Sverige som den är i dag. Det var före den stora vågen. Vi har haft stor tur, med de stora framgångar som Sverige haft inom friidrott, säger Hans Enocson, som inom kort tillträder som koncernansvarig för GE i Norden och Baltikum.

Internationellt sponsrar GE bland annat OS. Syftet med GE-galan är framförallt att förstärka kännedomen om GE i Norden.

- Vi är väldigt stora i Norden, men lite kända. Att vi finns inom bank- och finans känner nog många till. Men få vet att vi har över 2000 anställda inom healthcare i Sverige.

GE ska under 2007 öka marknadsaktiviteterna i Sverige och Norden.

- Tidigare har vi valt att hålla en låg profil. Men nu vill vi bli mer profilerade. Sponsorskapet av GE-galan är ett sätt att utöka kännedomen om GE. Dessutom är det roligt för våra anställda, våra kunder och för alla de högskolestudenter som vi bjuder in till galan.

Hur mycket investerar ni i GE-galan?

- Tillsammans med arrangörerna har vi valt att inte gå ut med de siffrorna.

Med hur mycket ska ni öka investeringarna i reklam, marknadsföring och sponsring?

- Jag har inte någon sammanställning av den totala summan. Vi har totalt sex affärsområden, och 250 bolag i Norden. Men ökningen sker på många olika håll. Och varumärken bygger man inte över en natt. Det här är en långsiktig satsning.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.