GDPR straffar publicisterna

GDPR en del av anledningen till Aftonbladets röda siffror. Även IRM:s siffror visar en nedgång i främst display, samtidigt som Bonnier uppger att deras annonsaffär inte påverkats nämnvärt av GDPR.

Det var dyster läsning när Schibsted släppte sin tredje kvartalsrapport.

Aftonbladets rörelseresultat (EBITDA) minskade med hela 68 procent, från 67 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 73 miljoner svenska kronor, till 22 miljoner norska kronor, vilket motsvarar cirka 24 miljoner svenska kronor.   

Intäkterna minskade med 14 procent, från 457 miljoner norska kronor till 392 kronor. Vilket motsvarar omkring 496 respektive 425 miljoner svenska kronor.

Enligt kvartalsrapporten är GDPR en förklaring till tappet. Men exakt hur Aftonbladet och Svenska Dagbladet har påverkats av GDPR:s intåg vill Anders Nylander, vd för Schibsted sales & inventory, inte kommentera.

Vilken typ av annonser är det som har fått lida mest?

- För oss är det programmatiska köp av display som gått ned något då vi valt att samarbeta med ett begränsat antal partners. Detta på grund av att vi ska leva upp till de krav som ställs på oss som publicist under GDPR. För oss är det viktigt att ha våra användare i fokus och att våra annonsörer känner sig trygga i att köpa hos oss, säger Anders Nylander.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 44.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-02 12.03Uppdaterad 2018-11-05 09.33

Ämnen i artikeln: