Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

GB vill bli tuffare i sommar

Publicerad: 31 maj 2002, 08:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Glassbolaget GB har tre kampanjer igång parallellt i sommar. Målet är förutom att sälja glass också att ge GBs varumärke en tuffare image.


- Tester av GBs varumärke visar att GB är välkänt och inarbetat och att det känns förtroendeingivande, pålitligt och snällt. Men vi vill komma ifrån den snälla profilen och tuffa till oss Det gör vi bland annat genom styckeglassreklamen där vi försöker lyfta fram personligheterna i de olika produkterna, säger Maria Nordlöf, informationsansvarig GB Glace.

Denna vecka startar GBs kampanjer för styckeglassen. Tre produkter lyfts fram: Magnum sandwich, 88an black och Solero Smoother. De marknadsförs med utomhusreklam i tre omgångar vecka 22 och 23, 27 och 28 och 30 och 31. Under maj har också kvällspressen presenterat produkterna.

Styckeglassreklamen blandas med annonsering för mjukglassprodukten Solero Soft och dessertglassen Carte d´Or. Den senare exponeras med tv-reklam från vecka 23 och i omgångar till september.

Tv-reklamen ska även användas för styckeglassarna. Reklam i TV3, TV4 och Kanal 5 ska rulla hela sommaren.

Förra sommaren använde GB sig av reklamkonceptet "Jag älskar glass" men för att etablera nya, tuffare, GB har den bytts ut i år.

- Vi arbetar med "En glass är nästan aldrig fel" som ny grund för vårt styckesortiment. För dessertglassen använder vi "Mycket glass är nästan aldrig fel", säger Maria Nordlöf.

Byrån bakom GBs reklam är McCann Malmö och mediebyrå är Initiative Universal. Hur mycket pengar GB lägger på sina sommarkampanjer vill Maria Nordlöf inte berätta.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev