Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

GB gör Facebook till glassaffär

Publicerad: 18 maj 2009, 08:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

Från och med i dag kan svenska Facebookanvändare skicka glassar från den virtuella till den riktiga världen. Mobiltelefonen blir bryggan mellan de två världarna.


- Det är första gången som man kommer kunna skicka fysiska grejer genom Facebook. Vi är väldigt nöjda med att kunna vara först ut med det här, säger David Scholander, varumärkeschef för GB Glace på Unilever.

Bonnier Responsmediers teknik med kuponger i mobiltelefonen tillsammans med en nyutvecklad applikation till Facebook ska bli bryggan mellan det virtuella och det verkliga. Genom applikationen "GB Glace Real Gift" kan användare skicka glassar till sina vänner. Vännerna får ett meddelande i sin mobiltelefon som kan bytas ut mot en glass i 2.000 butiker runt om i landet, till exempel Pressbyrån. Den som skickar glassen står för notan, cirka 10 kronor mer än vad glassen skulle kosta i butik.

- Det är omkostnader för vår teknik, operatörens avgifter och liknande, säger Joachim Alvarez, produktchef på Bonnier responsmediers mobila avdelning.

Enligt honom är det de virala effekterna som kommer göra kampanjen framgångsrik.

- Alla som skickar en glass och alla som får ta emot en får ett meddelande och en ikon på sin Facebooksida. En genomsnittlig användare har 120 vänner och alla dessa ser när en glass har skickats. Skickas tio glassar har vi fått fler exponeringar än en bannerkampanj på en normalstor sajt, säger Joachim Alvarez.

GB Glace gjorde förra året en kampanj där det gick att skicka glasskuponger genom sms till varandra. Enligt David Scholander gav kampanjen över 100.000 skickade glassar.

- Förhoppningen är att kunna komma i närheten av det i år. Men det intressanta är att kunna synas i en unik kanal och den stora virala spridning vi hoppas på. Glassförsäljningen är en bonus, säger David Scholander.

Applikationen kommer att vara uppe hela säsongen för att sedan utvärderas. För Bonnier Responsmedier är nästa steg att göra liknande applikationer användbara på andra sociala nätverk och i andra länder för fler kunder.

- Kundintresset är stort, framför allt hos varumärken med snabbrörliga produkter, säger Joachim Alvarez.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.