Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

GB dumpar klassikerna

Publicerad: 27 Februari 2009, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

GB presenterar åtta nyheter inför årets glassäsong och kickar igång en storkampanj. Samtidigt byter man kommunikationsstrategi.


GB:s marknadsavdelning laddar inför sin viktigaste period under året: lanseringen av årets nya glassorter.

Printkampanj för den danska marknaden. Den svenska versionen är inte klar, men ska se i princip likadan ut. Bland nyheterna finns nya varianter av Nogger, Magnum och Solero. Målet med kampanjen, som rullar ut vecka 14, är att sätta glass på agendan och högst upp i medvetandet hos konsumenter och handelare.

GB har under ett par år haft strategin att ta fram favoriter från förr, som Lakritspuck och Top Hat, till de nya glassäsongerna. I år ska man istället fokusera på nya smaker och kommunicera runt ett tema, "Vårens nya förälskelser".

- Våren är en period som förknippas med kärlek och förälskelse. Temat spelar indirekt på våra nya glassar, säger David Scholander, nordisk varumärkeschef på GB.

Kampanjen ska rulla utomhus, på webben och i tv. Pr och konsumentaktivering är också en stor del i kampanjen. I dag, fredag, har GB traditionsenligt bjudit in bloggare för provsmakning av de nya glassarna.

- En bra start på glassäsongen är vår primära uppgift under hela året. Om man tappar i vår kan man aldrig ta igen det under året, säger David Scholander.

Hur ser din mediebudget ut i år jämfört med förra året?

Den ligger stabil. Det här är en must-win-situtation och vi investerar stora delar av våra resurser i detta.

GB jobbar med Klirr Proximity, Bindefeld och Mindshare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.