Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gaytidning plastikopererar redaktionen

Publicerad: 13 November 2008, 10:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Gaymagasinet Dorian vill diskutera ytlighet. Därför låter hela redaktionen plastikoperera sig. "Själv har jag fettsugit magen och hakan", säger chefredaktören Benjamin Falk.


Dorian säger sig vara Sveriges enda kommersiella livsstilstidning för gaykillar. Magasinet lanserades i juli.

- Vår målgrupp är early adopters, gaykillar i mental ålder på 20-45. Vi utgår ifrån att alla våra läsare kan de varumärken vi skriver om inom mode, smink och livsstil. Vi vill bli ledande inom killmode överhuvudtaget, inte bara gaymode, sa chefredaktören Benjamin Falk vid lanseringen.

I nästa nummer tar tidningen alltså upp ämnet ytlighet.

- Vi har ett tema i varje nummer som vi försöker få en Dorian-tvist på. Vi ville göra något om plastikoperationer, men inte bara som det brukar bli, att en person gör ett ingrepp, säger Benjamin Falk.

Redaktionen lade sig därför på operationsbordet för att undergå näsplastik, läppförstoring, fettsugning, ansiktslyft och muskelskulptering. Totalt ska fyra personer göra fem ingrepp var. Resultatet presenteras i de två kommande utgåvorna av tidningen. Benjamin Falk har fettsugit magen och hakan.

- Jag måste erkänna att de ingrepp vi gjort är saker som vi kanske skulle göra själva i framtiden. Det här skyndade på processen.

Vad tror du att ni får för reaktioner?

- Folk har blivit väldigt nyfikna. De vill veta om det gjorde ont och hur det gick till. Och jag har svårt att tänka mig att pressen inte kommer att tycka detta är intressant.

Dorian har också bjudit in en panel med Nalle Knutsson, La Camilla och Tito Frez "för att ge sin högst subjektiva åsikt om utseendet hos några av våra mest folkkära celebriteter".

Dorians upplaga ligger på 15.000 exemplar. Hittills har man gjort fyra nummer men inte fått några försäljningssiffror. Nästa år planerar man att öka upplagan och även utgivningstakt, från sex till sju nummer.

Går ni med vinst?

- Vi går runt, vilket är förvånande. Men målet är att gå några hundratusen i vinst per nummer.

I Dorians redaktion ingår även Jake Rydqvist, ad på Lowe Brindfors.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.