Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Garmin ickesponsrar Lost

Publicerad: 5 Maj 2008, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

När Lost har säsongspremiär på onsdag i TV4 så finns gps-företaget Garmin med i sponsormeddelandet. Men inte som direkt sponsor utan speakerrösten talar om att programmet inte sponsras av Garmin.


Programsponsring blir allt vanligare och nu tar Garmin tillsammans med sin reklambyrå Valentin & Byhr formatet ett steg längre genom att tala om att Garmin inte sponsrar den populära serien Lost.

- Skulle Garmin ha sponsrat programmet hade det ju hetat Found och inte Lost, säger Magnus Tengby, creative chef på Valentin & Byhr som kom på idén.

Enligt honom var det inte svårt att få Garmin att nappa på idén. Sponsringsmeddelandet på onsdag lyder ungefär "Det här programmet sponsras inte av Garmin men däremot av..." varefter de vanliga sponsorernas logotyper visas.

- Sponsring av ett program känns som ganska platt och intetsägande reklam. Som reklambyrå vill vi ju vända och vrida på att för att ta det ett steg längre. Det tycker jag vi gör här, säger Magnus Tengby.

Han ser fler möjligheter för ickesponsring.

- Ofta lägger företagen sin sponsring ihop med program som man känner samhörighet med men det går lika gärna att ta ställning mot ett program. Naturskyddsföreningen skulle till exempel kunna välja att inte sponsra ett formel 1-lopp. Vi kommer självklart titta på hur vi kan jobba vidare med det här sättet att ta ställning.

Garmins ickesponsring för Lost är godkänd av TV4 men Magnus Tengby erkänner att det kan bli problem med mer kontroversiell ickesponsring.

- Men idag tar många av de kommersiella kanalerna in allt fler nya format så jag är inte så orolig.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.