Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Garbo-musikal siktar på Broadway

Publicerad: 19 Juni 2002, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Garbo The Musical som sätts upp i Stockholm i höst marknadsförs med bland annat press, radio och utomhus. Målet är Broadway 2005.


- Det här är en nyskriven musikal och ingen känner till handlingen och konceptet. Det gör att man inte kan luta sig tillbaka som Les Miserables eller Jesus Christ Superstar som alla kan sen förr. Man måste gå ut tungt, säger Jan Andréasson, marknadsansvarig på Garbo The Musical.

Marknadsföringen av musikalen har inletts med flera kampanjer i press som fortsätter på obestämd tid. Annonserna syns bland annat i Dagens Nyheters teaterpaket, flygmagasin och i viss gay-press. Musikalen gör även riktade utskick utifrån olika register.

För att nå företagskunder som är en viktig målgrupp använder sig musikalen nästan uteslutande sig av radio och då kanalerna E-FM och Radio City i Stockholm.

- Vi vet att många har radio på sina arbetsplatser och då är det ett ypperligt sätt att nå dem, säger Jan Andréasson.

Efter sommaren kommer marknadsföringen i print och radio att kompletteras utomhus i form av utomhusvimplar, fasadvepor och belysta skyltar.

- Vi vill bygga upp en tydlig image inför premiären, man ska få en närvarokänsla ute på stan, säger Jan Andréasson.

Musikalen samarbetar med ett antal sponsorer, däribland den schweiziska klocktillverkaren Longiness och hotellkedjan Nordic Hotels. I klockbutiker exponeras musikalen och tillsammans med hotellkedjan erbjuds diverse paketlösningar.

Primärt är musikalens målgrupp 30 till 55 år, fördelat till hälften vad gäller män och kvinnor och hälften vad gäller landsort och storstad. Den målgruppen är enligt Jan Andréasson en generell målgrupp för de flesta musikaler eftersom det är "lättsam underhållning". I några undersökningar som gjordes innan projektet sattes igång visade det sig även att yngre kvinnor var en stor potentiell målgrupp.

- Vi uppfattar det som att Greta Garbo är en förebild för många kvinnor. Hon satsade på sig själv och lämnade Sverige för att åka till USA. På den tiden uppfattades det som lite manhaftigt, då kvinnorna skulle sticka och stå vid spisen. Greta Garbo vågade gå sin egen väg, säger Jan Andréasson.

Med annonsering i gay-press vill man nå ytterligare en sekundär målgrupp.

- När vi 1997 skulle sätta upp Chicago i Sverige visade det sig att man framgångsrikt i USA i en första fas marknadsfört sig mot gay-kulturen. Vi provade det även i Sverige med bra resultat. Homosexuella är trendsättare både vad gäller mode och konsumtion, säger Jan Andréasson.

Den 18 september har musikalen premiär i Stockholm och kommer att spelas under hela hösten och våren. Därefter flyttar den ner till Göteborg och Malmö och tanken är att musikalen parallellt ska öppna utomlands. Målbilden är premiär den 18 september 2005 på Broadway.

- Det skulle ha varit Greta Garbos 100-årsdag om hon varit i livet. Men det är ju självklart publiken som avgör om vi kommer dit, säger Jan Andréasson.

Garbo The Musical jobbar med reklambyrån SCP String i Göteborg. Mediebudgeten är på 5 miljoner kronor och köp av medier görs på egen hand.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.