Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Garbergs tar Ipren till Bollywood

Publicerad: 23 februari 2007, 09:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

I sin sjunde film tar Ipren reklamen utomlands. Reklambyrån Garbergs har spelat in filmen i Bollywood, Indien. Men Ipren-mannen får stanna hemma.


Kampanjen startar på måndag i Kanal 5, TV3 och TV4. Filen visar nationella varianter av Ipren-mannen från länder som Indien, Mongoliet och USA. En variant visar Ipren som tecknad film, tjeckisk variant.

- Vi vill fortsätta att berätta det övergripande budskapet att Ipren hjälper mot tillfällig verk och feber. Men vi ville göra det på ett litet annat sätt, berättar Elisabet Thoren, marknadschef för Ipren.Viktigt var att inte trötta ut konsumenterna. Och att behålla inramningen av musik och humor. Men McNeil, som marknadsför Ipren, ville också berätta att konkurrenterna inte klarar allt som Ipren gör. Det illustrerar Garbergs i filmen genom att låta de olika Ipren-männen berätta vad de klarar på sitt lokala språk översatt med textremsa i rutan. Iprenmannens uppgift är att zappa mellan de olika kanaler som visar kopiorna.

Finns det inte en fara att ni får en debatt om att ni schabloniserat främmande kulturer?

- Nej, det hopps jag inte. Jag upplever inte att något är kontroversiellt. Jag har svårt at se att det kan uppfattas negativt, säger Elisabet Thoren.

Kampanjen kan dyka upp i andra medier.

- Vi planerar att ta idén ut i radio, säger Elisabet Thoren.

- En undersökning har visat att Iprenmannen är Sveriges bästa kändis. Så vi måste förvalta honom väl. Förväntningarna är höga, säger Johan van der Schoot, copy på Garbergs.

Filmen spelades in under en vecka i Bollywood i Bombay.

- Det var speciellt. En stor skillnad vara alla människor jobbade på inspelnigsplatsen. Varje lampa hade en egen skötare. Det var ett myller av människor. De var väldigt poffsiga.

Arbetsgrupp på Garbergs: Johan van der Schoot, copy, Lotta Mårlind, ad, Jesscia Thorelius, byråproducent samt Lars Staffas och Anna Adamson, projektledare.

Ressigör: Jesper Kouthoofd.

Mediebyrå är Mindshare.

Ipren marknadsfördes tidigare av Pfizer Consumer Healthcare, som såldes till Johnson & Johnson. I den koncernen är det McNeil Sweden som sköter försäljningen av märken som Ipren, Nicorette och Pepcid Duo.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.