Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Garbergs-planner anklagar Anders Ericson för sexism

Publicerad: 18 April 2008, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Nina Åkestam, planner på reklambyrån Garbergs, upplever att hon har blivit utsatt för sexism av Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.- Jag tycker att man får tänka på vad man säger om man har den rollen som han har, säger Nina Åkestam till Dagens Media.- Jag blir jätteförvånad, kontrar Anders Ericson.


Nina Åkestam var i går moderator för två paneldebatter som arrangerades av Handels i Stockholm.

Före en av debatterna satt samtliga paneldeltagare i ett rum och samtalade, då Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson plötsligt kommer in i rummet.

Nina Åkestam skriver i sin blogg att Anders Ericson hälsar på de två männen i rummet, och sätter sig ner och börjar prata med dem.

Efter ett antal minuter vänder han sig mot Nina Åkestam och den andra kvinnan i rummet, och säger:

- Jaha, ska ni också vara med?

Efter debatten rundar Anders Ericson av allt med orden:

- Vad kallar man en kvinnlig moderator, egentligen?

Nina Åkestam blev mycket förvånad - och arg. Hon tycker inte att någon som är "öppet sexistisk" borde få representera Sveriges Annonsörer.

- Dels tycker jag att det var oprofessionellt när man träffas i en professionell situation, säger Nina Åkestam, och fortsätter:

- Jag kan inte tolka vad han exakt menade med det hela - och jag får hoppas att det lät värre än vad det var. Men oavsett vilket tycker jag att man får tänka på vad man säger om man har den rollen som han har.

Möter du ofta sexism i medie- och reklambranschen?

- Nej, och det var därför jag blev så förvånad. Jag har inte jobbat så länge, bara i ett och ett halvt år ungefär, men jag har ändå träffat många människor i branschen. Jag har varit förskonad och inte mött det så här öppet.

Nina Åkestam konstaterar dock att det finns en diskriminering i branschen, och hänvisar till Dagens Medias undersökning om den extremt låga kvinnliga representationen i mediebyråernas och reklambyråernas styrelser.

- Jag tycker att det är extremt synd och dumt att det är på det viset. Däremot brukar folk, i alla fall rent officiellt, vara duktiga på att välja sina ord och säga att det här är något som vi bör komma till rätta med.

Anders Ericson uppfattade situationen på ett helt annat sätt än Nina Åkestam.

- Jag blir jätteförvånad och jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Och det tror jag inte att någon av dem som jobbar med mig gör heller, säger han.

Om frågan "Vad kallar man en kvinnlig moderator?", säger Anders Ericson:

- Jag brukar alltid använda kvinnliga uttryck om det finns. Det är ganska naturligt och jag ser inget konstigt i det. Det är samma sak som att det finns lärare och lärarinnor.

Anders Ericson tillägger att han välkomnar en diskussion om saken med Nina Åkestam.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.