Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gant Time stämmer Slitz i annonskonflikt

Publicerad: 25 Februari 2008, 13:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Synoco Scandinavia, som äger klockvarumärket Gant Time, drar Slitz förlag MDM Tidskrifter inför rätta. Synoco hävdar att MDM och dess ägare Mats Drougge har blåst dem på annonsutrymme och exponering till ett värde av 133.000 kronor.- Man kan bara konstatera att MDM/Slitz affärsmässiga agerande speglar den jargong som tidningen ger uttryck för i sin journalistik, säger Synocos vd Christoffer Owers till Dagens Media.


Stämningen mot Slitz skickades in till Stockholms tingsrätt i november 2007.

Synoco skriver i stämningsansökan att bolaget har varit kund hos Slitz sedan över fem år tillbaka, och regelbundet köpt annonsutrymme i Slitz och Slitz Man.

"Under år 2006 inträffade en rad incidenter och handläggningsmisstag från Slitz sida vilket medförde att annonser som Synoco köpt av olika anledningar blev felaktigt införa eller inte ens publicerade", skriver Synoco i företagets stämningsansökan.

Enligt Synoco lovade Slitz att ge Synoco åtta helsidesannonser under 2007 som kompensation. Men trots nio månader av påtryckningar har Slitz inte uppfyllt sitt löfte, enligt Synoco.

Synoco kräver nu ersättning av Slitz för de uteblivna annonserna, vars värde uppskattas till 62.500 kronor.

Synoco hävdar också att Slitz har missat att föra in ett reklamvykort för Gant Time som skulle följa med tidningen. Synoco kräver Slitz på kostnaderna i samband med produktionen av reklamvykorten. Totalt rör det sig om 32.933 kronor.

Synoco kräver också Slitz på ersättning för den kommersiella förlust som uppstod i samband med utebliven reklam inför julhandeln 2006, samt för de åtta helsidesannonserna.

"Hur stor den verkliga förlusten blev är inte möjlig att exakt framräkna. Synoco nöjer sig därför med en symbolisk ersättning om 37.500 kronor", skriver Synoco i stämningsansökan.

Synocos vd Christoffer Owers säger till Dagens Media att han vid upprepade tillfällen försökt att komma i kontakt med Slitz för att reda ut vad som har hänt.

- När både annonschef, förlagschef och chefredaktör inte svarar på mail eller telefon utan undviker en stor annonsör börjar man undra hur deras strategi ser ut, säger han.

MDM/Slitz skriver i ett svar till tingsrätten att de tillbakavisar anklagelserna, och hävdar att det aldrig fanns något avtal mellan MDM och Synoco från 2006.

MDM hävdar också att den person som Synoco haft affärskontakterna med jobbar som externt anlitad annonsförsäljare, och att han därför inte har rätt att ta beslut om kompensation till kunder.

- Att hävda att sin egen annonschef som både finns angiven i förteckningen över deras förlagsmedarbetare tryckt i tidningen samt med mailadress "@slitz.se" skulle sakna behörighet att träffa avtal om annonser framstår som en logisk kullerbytta som nog bara Mats Drougge kan förklara, säger Christoffer Owers.

Dagens Media har sökt Mats Drougge och förlagsdirektör Magnus Norrman.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.