Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Gammalt och nytt, då kan det nog bli fart på Bonnier"

Publicerad: 25 Maj 2012, 14:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Är det Amelia Adamo och Sofia Wadensjö Karén eller varumärkesbyggande som ska rädda tidskrifterna? Eller är konkurrensen från internet för stor? Därom tvistar de lärde i veckans Söndagspanel.


Ämnen i artikeln:

Robert AschbergBBCBonnier TidskrifterAmelia Adamo

Anders Gerdin, konsult, tidigare chefredaktör på Aftonbladet

Göteborgskooperativet för Independent Living, har tagit fram en cp-docka för att skapa debatt om bemötandet av cp-skadade. "Behandla henne som ett riktigt cp!" är uppmaningen. Är det en bra eller dålig pr-aktivitet?

– Ni har det som veckans fråga och det har fått mycket uppmärksamhet i media. Det har skapat fokus på frågan vilket också var syftet, så jag är positiv.

Bonnier tidskrifter sparkar 70 personer och flera andra bolag rensar bland sina titlar. Vad är magasinens största utmaning i år?

– Det är att hitta en journalistik som tilltalar läsarna. Det tror jag Amelia Adamo och Sofia Wadensjö Karén kan. Gammalt och nytt, då kan det nog bli fart på Bonnier.

Vad vill du läsa om i nästa vecka?

– Jag vill läsa att det grekiska folket inför deras val förstår att det är de som måste betala sina skulder, inte vi andra.

Ulrika Jangblad, printchef OMD

Göteborgskooperativet för Independent Living, har tagit fram en cp-docka för att skapa debatt om bemötandet av cp-skadade. "Behandla henne som ett riktigt cp!" är uppmaningen. Är det en bra eller dålig pr-aktivitet?

– Det är positivt på så sätt att jag förstår tanken från organisationen att man vill lyfta en viktig fråga genom att skapa debatt och känslor. Jag tror dock inte att man får den långsiktiga debatt och effekt man är ute efter då man genom texten på förpackningen  "Behandla henne som ett riktigt cp!" ger tilltalet en negativ ton som inte gynnar gruppen och dessutom rör upp lite för mycket känslor för att få ett positivt genomslag.

– Tyvärr måste jag säga att det inte resulterar i en bra pr-aktivitet trots att tanken var god.

Bonnier tidskrifter sparkar 70 personer och flera andra bolag rensar bland sina titlar. Vad är magasinens största utmaning i år?

– Sverige är ett tidskriftsälskande land men förlagen står inför stora förändringar. Vi ser en fortsatt nyetablering vilket gör att printmarknaden tätnar samtidigt som läsarunderlaget viker. Här handlar det om att skapa lojalitet, att binda läsarna i prenumerationer och liknande och på så sätt skapa en tryggare tillvaro där man inte är helt beroende av att vinna kriget i tidningshyllan varje månad. Den stora utmaningen inför framtiden är vad magasinen kommer utvecklas till att bli, vad vi i framtiden kopplar med begreppet magasin. I dag förknippar vi det med vissa typer av innehåll, utgivningsfrekvens, papperskvalitet, med mera vilket är ganska statiskt. I den nya digitala tillvaron handlar det mer om ett varumärke, som kommunicerar ett visst typ av innehåll eller ämne på ett mängd olika sätt och på olika plattformar, i den dynamiken ligger stora möjligheter!

Vad vill du läsa om i nästa vecka?

– Att vi framöver får en positiv utveckling av konjunkturen så vi alla får gynnsamma villkor att arbeta under, samt att vi får en fortsatt varm och skön sommar så även vi på västkusten kan få njuta av några härliga baddagar denna sommar!

Robert Aschberg, programledare Radio 1

Göteborgskooperativet för Independent Living, har tagit fram en cp-docka för att skapa debatt om bemötandet av cp-skadade. "Behandla henne som ett riktigt cp!" är uppmaningen. Är det en bra eller dålig pr-aktivitet?

– Ur pr-synpunkt är det lysande med tanke på vilket genomslag som den jävla dockan fått. Men man balanserar lite på slak lina här och borde ha förankrat det hos de som är drabbade så man inte går över huvudet på dem.

Bonnier tidskrifter sparkar 70 personer och flera andra bolag rensar bland sina titlar. Vad är magasinens största utmaning i år?

– Självklart är det internet. Frågan är om ens de glassigaste soffbordsmagasinen kommer finnas kvar. Jag tror inte folk ens orkar läsa dem för man är så uppkopplad hela tiden. Det ser mörkt ut, det finns knappt några redaktioner utan bara frilansare. Men åt andra sidan måste sighterna fyllas med innehåll också, men pengarna som finns blir ju inte mer, så man kommer inte bli rik som frilansare.

Vad vill du läsa om i nästa vecka?

– Jag vill att Dagens Media gör en djup granskning i förhållandet i Storbritannien efter att BBC infört Code of Practice, att produktionsbolagen behåller rättigheterna. Det blev som en vitamininjektion för branschen som skapar massa arbetstillfällen. Det är en av få branscher som inte tittar på betygen utan där kan långvägare komma in.

Rebecka Lindberg


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev