Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gamla tranor ska sälja vin och våtmarker

Publicerad: 8 April 2008, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Vinet Banrock Station, med Philipson Söderberg i ryggen, ska sälja mer vin med hjälp av tranor. Samtidigt vill vinet slå ett slag för bevarandet av svenska våtmarker.<b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Banrock Station samarbetar i Sverige med Svensk våtmarksfond som jobbar med att återställa våtmarker. För Yvonne Werner, produktchef på Philipson Söderberg är kopplingen mellan vin och våtmarker självklar.

-Vingården i Australien där vinet produceras gränsar till Murrayflodens delta. Det har funnits problem med torka och liknande och vingården har gått in och investerat i restaurerandet av deltat.

Reklamfilmen som nu görs för den svenska marknaden ska användas som presentationsfilm för serien Dirty Sexy Money i Kanal 5. Premiären är på torsdag.

-Vi hade gärna sett filmen ihop med ett program med mycket natur och miljö men de är mycket få i kommersiell tv, så vi har istället fått tänka målgrupp helt och hållet och vi hoppas nå kvinnor mellan 25-49 år genom det här sponsorskapet.

Filmen bygger på gamla klippbilder från SVTs arkiv med tranor.

-Tranor reser jorden runt och lever i våtmarker, därför tycker vi de har en naturlig koppling till produkten. Sedan är ju filmen gjord med glimten i ögat.

Att det blev just gamla klippbilder har sin förklaring.

-Tranorna hade inte kommit hit när vi skulle spela in filmen, säger Johan Helmertz på reklambyrån So Wonderful som tillsammans med produktionsbolaget Visual Arts gjort filmen.

Det är den 13e vinfilmen Johan Helmertz är med och gör.

-Vi började tidigt att jobba med Vin & Sprit och har gjort de flesta vinfilmerna i Sverige.

Han ser reklamfilm som mycket bättre än printannonser.

-Med de lagar vi har i Sverige blir all printreklam för vin likadan och ganska värdelös. Då är tv-mediet, när vi kan utgå från brittiska regler, mycket bättre.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.